RECENSIE. ‘Spotlight’: ode aan de onderzoeksjournalist

RECENSIE.  ‘Spotlight’: ode aan de onderzoeksjournalist

Mark Ruffalo, een van de hoofdrolspelers van Spotlight, op de oscarceremonie met zijn echtgenote. Foto: REUTERS

De meeste waarnemers hadden verwacht dat “The Revenant” de Oscar voor beste Film zou winnen. Maar het woeste avonturenepos heeft het verrassend moeten afleggen tegen een sobere dossierthriller waarin elk detail zo juist zit en zo geloofwaardig is dat het wel een documentaire lijkt over hoe een team krantenreporters veertien jaar geleden een pedofilieschandaal binnen de katholieke kerk blootlegden.

Als journalisten worden opgevoerd in televisieseries of films zijn het in het beste geval brutale vlegels met een drankprobleem of nog vaker op sensatie beluste lijkenpikkers die je het liefst een dreun zou verkopen.

Niet zo in “Spotlight”, waarin vier onderzoeksjournalisten van de Amerikaanse krant The Boston Globe de stille helden zijn die in 2002 onthulden hoe de bisschop van Boston het misbruik van kinderen door tientallen priesters jarenlang in de doofpot had gestoken.

Hoewel er geen enkel actiescene in voorkomt, houdt “Spotlight” je toch twee uur lang op het puntje van je stoel gedrukt, als een spannende rechtbankthriller maar dan eentje met een verloren hoekje op een krantenredactie als belangrijkste locatie.

De film laat heel subtiel aanvoelen hoe ver de tentakels van de macht van de Kerk wel reikten in het katholieke bolwerk Boston en hoe ook het gerechtelijk apparaat en het hele establishment achter de coulissen meespeelden om het jarenlange misbruik weg te moffelen.

De vier reporters van de lokale krant voelen die druk voortdurend maar hun lef, rechtvaardigheidsgevoel en journalistieke eer zijn groot genoeg om hardnekkig tegen de wind in door te gaan.

“Als ik nu achttien was en deze film zou zien, zou ik onmiddellijk onderzoeksjournalist willen worden”, vatte acteur Mark Ruffalo het in een interview goed samen.

Kantoorthriller

Het aardige is dat deze journalisten geen digitale truukjes gebruiken om de waarheid aan het licht te brengen maar heel old school tewerkgaan: regisseur Tom McCarthy verbaasde er zich tijdens zijn research op de redactie van de echte Boston Globe over dat er nog met papieren archieven werd gewerkt. De journalisten snuisteren in vergeelde documenten of jaarboeken van de Kerk of bellen, gewapend met pen en notaboekje, onverwacht bij getuigen en slachtoffers thuis aan.

Mark Ruffalo, Michael Keaton en Rachel McAdams vergroten hun personages niet uit tot ongeloofwaardige glamoureuze heldenfiguren. Dit zijn gewoon mensen die zonder poeha maar met een grote verbetenheid hun job doen en daar alles voor laten vallen, ook hun privéleven.

Het meest beklijvende personage voor mij was echter de gloednieuwe hoofdredacteur van de krant (ingehouden maar beresterk vertolkt door Liev Schreiber). Beleefd en met weinig woorden stuurt hij zijn journalisten bij en steunt hen als het nodig is.

Bij het bekijken van “Spotlight” bekruipt je ook het vreemde gevoel dat je dit verhaal kent: de gelijkenissen met het schandaal rond bisschop Van Gheluwe en kardinaal Danneels zijn ongewild maar frappant.

Helemaal op het einde van de film, bij het rollen van de credits, verschijnt een lijst met een heleboel andere pedofilieschandalen van de Kerk die sindsdien aan het licht kwamen. Wie goed kijkt, ziet ook “Bruges, Belgium” passeren.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S