Viskraam van vier generaties oud dreigt te moeten sluiten door strenge normen lage-emissiezone

“Het is fikse boetes betalen of investeren in een nieuw kraam”

“Het is fikse boetes betalen of investeren in een nieuw kraam”

Foto: was

Antwerpen -

De Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever worden op 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ). Dat blijkt ook voor de marktkramers grote gevolgen te hebben. “We moeten een fikse boete betalen of investeren in een volledig nieuw kraam.”

“Er hing een andere sfeer op de Vreemdelingenmarkt afgelopen weekend”, vertelt Ria Smets van viskraam Smets. Ze zag het als haar persoonlijke taak om de andere marktkramers te informeren over de gevolgen van de lage-emissiezone. En die gevolgen kunnen zwaar zijn. “Wij zijn nooit op de hoogte gebracht over wat de LEZ voor ons zou betekenen. Ons kraam heeft een trekker, een Volvo van veertien jaar oud met een dieselmotor met euronorm 2.”

Petitie

En daar wringt het schoentje. De familie Smets gebruikt een trekker en geen kraam, waarbij het motor- en verkoopgedeelte één geheel vormen. Die laatste kunnen wel rekenen op een tegemoetkoming voor de LEZ. Zij kunnen ervoor kiezen om een bedrag te betalen van 1.230 tot 1.730 euro per jaar om alsnog de LEZ binnen te mogen rijden. “De enige optie voor ons is een nieuwe trekker aankopen. Ik heb daarvoor al een prijsofferte opgevraagd en die kwam uit op 80.000 euro. Een investering die we onmogelijk kunnen maken. Ik vrees voor de toekomst van ons kraam, dat al sinds 1933 bestaat.”

Ria heeft intussen een petitie opgestart en hoopt het stadsbestuur er alsnog van te overtuigen om een uitzondering te maken voor de marktkramers. “Uiteindelijk vragen we niet om met onze vervuilende voertuigen door heel de stad te rijden. Het gaat voor ons hooguit over vijf kilometer tot aan het Theaterplein of het Sint-Jansplein. De rest van de tijd staat onze wagen uiteraard gewoon stil.” Ria verzamelde al honderden handtekeningen van zowel medemarktkramers als klanten.

Ook Gert Van Den Bulck, een collega van Ria, is niet te spreken over de nieuwe maatregel. Gert heeft een bloemenkraam uit één geheel en kan beroep doen op toelating tegen betaling. “Ik zou een bedrag moeten betalen van 1.380 euro per jaar, bijna een maandloon dus. Dat is niet haalbaar voor mij. Twee jaar geleden kocht ik een kraam over van een voormalige marktkramer, een investering waar ik nu nog voor afbetaal, maar op termijn dus niets meer mee ben.”

De marktkramersvereniging houdt een pleidooi voor andere maatregelen. “Een vrijstelling van de LEZ zou voor ons het beste zijn, maar er zijn ook andere maatregelen die de stad kan treffen om het ons makkelijker te maken. In Duitsland, bijvoorbeeld, is het de gewoonte om de nieuwe normen pas op te volgen wanneer je een nieuw voertuig aankoopt. Het oude voertuig kan dan eerst nog worden gebruikt”, zegt Dirk Van Landuyt van de Algemene Markthandelaars Vereniging Antwerpen.

In 2020 nog strenger

Donderdag zit schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) samen met de afgevaardigde van de marktbond op het kabinet van schepen van Markten en Foren Ludo Van Campenhout (ook N-VA) om te luisteren naar de bezorgdheid van marktkramers. Ze kan niet beloven dat er iets zal veranderen. “Voor de kramen uit één geheel werd er al een toegeving gedaan”, zegt Ait Daoud. “Het is absoluut niet de bedoeling nog meer uitzonderingen het leven in te roepen. We hebben een evenwichtig kader dat rekening houdt met zowel ecologische als maatschappelijke argumenten. Het doel van een LEZ is nu eenmaal dat de meest vervuilende voertuigen geweerd worden. Bovendien vraagt de LEZ aan meer dan enkel de marktkramers een inspanning. Het kan niet de bedoeling zijn deze groep nog extra te bevoordelen, ten koste van de luchtkwaliteit voor onze inwoners.”

In 2020 en 2025 worden de toelatingsvoorwaarden strenger. Dan moeten voertuigen aan een hogere euronorm voldoen om de LEZ in te mogen.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio