“Minimumrente van 0,11 procent op spaarboekjes niet logisch”

“Minimumrente van 0,11 procent op spaarboekjes niet logisch”

Foto: IMAGEGLOBE

Febelfin-voorzitter Rik Vandenberghe, tevens CEO van ING België, vindt een minimumrente van 0,11 procent op de spaarboekjes “niet logisch tegenover het beleid van de Europese Centrale Bank”. En de voorzitter van de bankenfederatie legt er zich ook niet bij neer, zo bleek op een persconferentie.

Verschillende Belgische bankiers lieten de laatste dagen verstaan dat ze af willen van de minimumrente van 0,11 procent (0,01 basis + 0,10 getrouwheid) op de spaarboekjes, ook al zitten de meeste banken nu nog boven die ondergrens. Minister van Financiën Johan Van Overtveldt wil er echter niet aan raken , zo zei hij woensdag in De Tijd.

Net nu riep Febelfin de pers samen om een stand van zaken te geven over de sector. Uiteraard ging Vandenberghe in op de lage rentes. “Dit is ongezien, we zitten in een uitzonderlijke situatie. Ik heb begrip voor spaarders die nog weinig krijgen op hun spaargeld”, zei hij, “maar ondertussen zetten de extreem lage rentevoeten wel een grote druk op de rendabiliteit van de banken”.

De Febelfin-voorzitter zette dan ook een voorzichtige aanval in op de minimumrente. Zo benadrukte hij dat de ECB veel liquiditeit in de markt pompt, wat maakt dat banken moeten betalen om geld te stockeren bij de centrale bankier. “Eigenlijk wil men de consument aanzetten om meer te consumeren. Die 0,11 procent staat niet logisch tegenover dat beleid. Dit is niet helemaal het resultaat dat men wil bereiken”, luidde het.

Mobiel bankieren breekt door

Steeds meer Belgen bankieren met de smartphone of tablet. Vorig jaar zijn er 1,1 miljoen nieuwe klanten voor mobiel bankieren bijgekomen, tot een totaal van 3,19 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van bankenfederatie Febelfin.

Het 'klassieke' internetbankieren groeit niet meer zo snel, maar zit dan ook al aan 11,1 miljoen inschrijvingen. Maar de opmars van mobiel bankieren is indrukwekkend: in 2013 waren er nog maar een miljoen klanten. "De Belg kiest er echt voor. Het is eenvoudig in gebruik en dient voor het checken van de rekening maar ook om betalingen uit te voeren", zegt Febelfin-voorzitter Rik Vandenberghe.

Keerzijde is wel dat vorig jaar 258 bankkantoren de deuren sloten. Er blijven er nog een goeie 6.500 over in het straatbeeld, bijna een halvering tegenover vijftien jaar geleden. "De sector kreeg te maken met disruptie en moest zijn businessmodel aanpassen", aldus Vandenberghe. "De trend is duidelijk, maar ik zie de bankkantoren nu ook niet helemaal verdwijnen."

In de digitale wereld worden de klassieke banken uitgedaagd door nieuwe spelers, groot en klein. Zo wagen technologiebedrijven zoals Apple en Samsung zich op de betaalmarkt en bieden crowdfundingplatformen op het internet alternatieve financieringsmogelijkheden voor startende bedrijven. Dat is een uitdaging voor de banken, al kunnen de nieuwe diensten ook aanvullend werken.

Maar Febelfin ziet alvast één belangrijk onderscheidend kenmerk tussen de banken en de opkomende internetspelers: vertrouwen van de consument. Uit een onderzoek van de bankenfederatie blijkt immers dat de consument zijn bank vertrouwt met zijn persoonsgegevens. De bank komt op dat vlak net onder de arts, politie, mutualiteit en het ziekenhuis. De internetbedrijven bengelen helemaal onderaan in die vertrouwenspeiling.

Febelfin bracht ook een brochure uit om te onderstrepen dat de bankensector goede bedoelingen heeft met gegevens van klanten. Zo kan data gebruikt worden om fraude op te sporen en de klant daar proactief voor te waarschuwen. Bovendien zegt de sectorfederatie dat een bank de persoonsgegevens van zijn klanten niet aan derden mag doorverkopen zonder uitdrukkelijke toestemming van die klant.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees