Onderzoek leverde amper resultaten op

2 jaar later: MH370 nog altijd een mysterie

2 jaar later: MH370 nog altijd een mysterie

Vlucht MH370

Exact twee jaar werd het laatste signaal opgevangen van de verdwenen vlucht MH370 van Malaysia Airlines. Verschillende overheden voerden een onderzoek maar dat leverde tot op vandaag amper resultaten op. Als de komende weken geen nieuwe aanwijzingen opduiken, wordt de zoektocht in de Indische Oceaan stopgezet.

Verloop

Op 8 maart 2014 steeg vlucht MH370 met 239 mensen aan boord op in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur voor een vijf uur durende vlucht naar Peking, China. Amper veertig minuten later en kort voordat de Boeing het Vietnamese luchtruim zou binnenvliegen, werd de verbinding met de luchtverkeersleiding verbroken. Ook het radiocontact met de piloten via het noodkanaal viel weg en het vliegtuig verdween van de radar. Meteen werd een heuse zoekactie opgezet boven de Indische Oceaan, ten zuidwesten van Australië, maar zonder enig resultaat.

Brokstukken

Anderhalf jaar later dook het eerste (en voorlopig enige) brokstuk van de Boeing 777-200 op. Het wrakstuk spoelde eind juli 2015 aan op het Franse eiland La Réunion, ten westen van het Afrikaanse Mauritius en werd aangetroffen door Johnny Bègue, die op het eiland verblijft. “Ik wandelde langs de kustlijn en zag een groot wrakstuk liggen”, vertelt Bègue aan de Franse krant Le Figaro. “Toen ik het grote stuk metaal zag liggen, dacht ik meteen aan het verdwenen vliegtuig en heb ik de politie verwittigd.” En die kwam massaal ter plaatse. Na onderzoek bleek het om een ‘flaperon’ te gaan. Een flaperon is een stuurvlak en maakt deel uit van de achterzijde van de vleugel. Het is een verstelbaar deel dat de liftkracht van de vleugel regelt. Zowel vliegtuigbouwer Boeing als de Maleisische en Franse autoriteiten bevestigden een week na de vondst dat het ging om een onderdeel van het verdwenen vliegtuig.

Afgelopen woensdag is voor de kust van Mozambique een nieuw onderdeel gevonden dat mogelijk afkomstig is van de verdwenen Boeing. Het object, waarop ‘no step’ geschreven staat, werd gevonden in een zeestraat tussen Mozambique en Madagascar, in de buurt van waar vorig jaar het eerste stuk gevonden werd. Volgens onderzoekers gaat het om een stabilisator, een onderdeel van het staartdeel. Het wrakstuk werd overgebracht naar Maleisië, waar het verder onderzocht wordt. Tot op heden heeft de Maleisische minister van Vervoer Liow Tiong Lai nog niet bevestigd of het effectief gaat om een onderdeel van MH370.

Verschillende theorieën

Na twee jaar vruchteloos onderzoek, staat vlucht MH370 bekend als ‘het grootste mysterie uit de luchtvaartgeschiedenis’. Verschillende theorieën over de verdwijning blijven dan ook niet uit. De meest gangbare theorie wordt ondersteund door Martin Dolan, hoofd van Australian Transport Safety Bureau (ATSB), het Australische onderzoeksteam dat sinds de ramp de Indische Oceaan uitkamt op zoek naar brokstukken. “We onderzoeken een gebied van 120.000 vierkante kilometer in de zuidelijke Indische Oceaan”, zegt Dolan aan de kranten The Guardian, The Japan Times en The New York Times. “Na twee jaar hebben we zo’n 85.000 vierkante kilometer uitgekamd maar zonder resultaat. Dat betekent dat het toestel zich in de overige 30.000 vierkante kilometer zal bevinden. We zetten de zoektocht verder met vier schepen en eind juli 2016 hebben we ook dit gebied helemaal afgespeurd. We zullen het vinden.”

Maar de zoektocht is allesbehalve gemakkelijk. De zeebodem in de Indische Oceaan, die een diepte heeft van ongeveer zes kilometer bestaat voornamelijk uit kloven, inhammen en rotsen. Het moeilijke oppervlak remt de zoektocht af en dan hebben we het nog niet gehad over het duizelingwekkend kostenplaatje. Het onderzoek kostte de Maleisische, Australische en Chinese regering al 110 miljoen euro en leverde op een scheepswrak uit de 19de eeuw na, niets op.

Kwaad opzet

Ook de piloot van het verdwenen vliegtuig ging de voorbije twee jaar meer dan eens over de tongen. Volgens Simon Hardy, een ervaren Britse piloot, liet zijn Maleisische collega Zaharie Ahmad Sha, het vliegtuig moedwillig crashen. Hardy publiceerde zijn denkpiste in het magazine Flight International en wordt gesteund door zijn landgenoot David Learmount, een expert in luchtveiligheid. “Maandenlang heb ik de vluchtroute van de verdwenen Boeing geanalyseerd”, zegt Hardy. “Het vliegtuig vloog verschillende malen het Maleisische en Thaise luchtruim in en uit. Dat kan je op zijn minst opmerkelijk noemen. De piloot zaaide verwarring bij de luchtverkeersleiders en maakte nadien nog een scherpe U-bocht nabij Penang, een staat in het noordwesten van Maleisië en de geboorteplaats van Ahmad Sha. Na dat manoeuvre viel de druk in het vliegtuig weg, waardoor iedereen bewusteloos raakte. Ik vermoed dat het vliegtuig niet lang nadien neerstortte in de Andamanse Zee.”

Terrorisme

Of werd de controle van het vliegtuig overgenomen door een passagier? Deze denkpiste werd wijd verspreid nadat de Maleisische autoriteiten ontdekten dat twee Iraanse passagiers reisden met een gestolen paspoort. Eén van hen, De 19-jarige Pouria Nour Mohammad Mehrdad, reisde met een Oostenrijks paspoort dat eerder gestolen werd in Thailand. Na onderzoek bleek dat de jongeman geen banden had met terroristische organisaties. Volgens politieinspecteur Khalid Abu Bakar zocht de tiener enkel een manier om naar Duitsland te gaan en daar asiel aan te vragen.

Het onderzoek naar de tweede man met een vals paspoort werd nog enige tijd voortgezet maar leverde geen sluitend bewijs op.

Nabestaanden

Dat de zoektocht binnen enkele weken gestaakt wordt, is niet naar de zin van de nabestaanden. De vele getroffen families willen antwoorden en geloven niet in het onderzoek dat de Maleisische of Chinese overheid voert. Ook ontkennen ze collectief de vondst van het brokstuk op het Franse eiland La Réunion. De nabestaanden zijn er dan ook heilig van overtuigd dat hun geliefden nog steeds in leven zijn. “Ze komen naar huis, ik kan het voelen”, zei één van de familieleden aan de Britse krant The Guardian. “Ze zijn al twee jaar aan het zoeken en nog hebben ze geen glasheldere verklaringen. Nergens zijn er bewijzen te vinden van een crash of het overlijden van de passagiers. Ik geloof het onderzoek niet.”

Op de valreep hebben de nabestaanden van twaalf Chinese passagiers een klacht ingediend tegen de luchtvaartmaatschappij. De familieleden vragen een gemiddelde schadevergoeding van 1 miljoen euro per slachtoffer. Een rechtbank in de Chinese hoofdstad Peking zal de klacht behandelen.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees