Zaventem nog tot zondag gesloten, Thomas Cook tot vrijdag vanuit Luik

Vliegreis geboekt? Dit verandert er voor u

Vliegreis geboekt? Dit verandert er voor u

Foto: BELGA

Brussels Airport blijft zeker nog tot en met zondag gesloten. Pas vanaf maandag kunnen er weer passagiers ontvangen worden. Maar of dat effectief zo zal zijn is nog niet zeker. Touroperatoren en vliegtuigmaatschappijen stellen intussen alles in het werk om alle reizigers de komende dagen op hun reisbestemming te brengen.Zo heeft Thomas Cook zelf beslist om alle vluchten nog tot vrijdag vanuit Luik uit te voeren.

Tot zondag is de luchthaven van Zaventem gesloten voor het publiek. Passagiers kunnen intussen wel al handbagage en ingecheckte bagage van een aantal vliegtuigen die op de tarmac stonden op het moment van de aanslag afhalen. Een lijst met de vluchten in kwestie is beschikbaar op de website van Brussels Airport. Alle beschikbare koffers zijn samengebracht in gebouw 722 op Brucargo.

Sporenonderzoek

“Politie en parket zijn momenteel nog bezig met het sporenonderzoek in de luchthaven”, zegt Anke Fransen van Brussels Airport. “De luchthaven blijft dus tot vrijdag nog dicht. We hebben zelf nog geen toegang gekregen tot het gebouw. We hopen dat het zo snel mogelijk wordt vrijgegeven zodat we de schade kunnen opmeten. Pas dan kunnen we een evaluatie maken en berichten over de heropening.”

Reizigers kunnen dus voorlopig niet vertrekken of aankomen op Brussels Airport. Touroperatoren en vliegtuigmaatschappijen stellen alles in het werk om hen een oplossing te bieden.

JETAIRFLY

JetairFly leidt tot en met vrijdag 1 april al haar vluchten van en naar Zaventem om naar de regionale luchthavens van Oostende, Charleroi en Luik. “Het gaat om in totaal 160 vluchten, heen en terug", zegt woordvoerder Hans Vanhaelemeesch. "Die beslissing heeft gevolgen voor ongeveer 28.000 reizigers." 

De touroperator brengt de komende uren en dagen al haar reizigers op de hoogte van de nieuwe vluchtgegevens. “Nu de paasuittocht eraan komt, willen de vakantiegangers vooral zekerheid”, aldus Vanhaelemeesch. "Met de alternatieve regeling verzekeren wij hen dat iedereen die bij ons of bij de touroperatoren Jetair, VIP Selection of Sunjets.be een vakantie had geboekt, zal kunnen vertrekken." 

De reizigers wordt gevraagd om zich 3 uur voor vertrek aan te melden in hun luchthaven. Voor de terugkerende vluchten organiseren Jetair en Jetairfly aansluitende autocartransfers uit Oostende naar Shell tankstation E40 Wetteren en naar de Heizel, en vanuit Charleroi naar de Heizel. 

Voor wie zijn/haar reis wil annuleren, gelden de gebruikelijke regels. Na maandag volgt een nieuwe evaluatie van de vluchten.

THOMAS COOK

Ook touroperator Thomas Cook brengt alle mensen op de hoogte van de veranderingen. Alle vluchten worden nog zeker tot en met vrijdag verplaatst naar de luchthaven van Luik. "Alle vluchten zullen volgens hun originele vluchtschema verlopen", klinkt het. "Enkel de vluchten naar Agadir en Malaga op zaterdag en naar Marrakesh op zondag moeten nog bevestigd worden." 

Voor de klanten die terugkeren van de luchthaven van Luik zullen er shuttlediensten voorzien worden naar de parking van Heverlee IBIS langs de E40 richting Brussel. Thomas Cook vraagt de reizigers bovendien om zich minstens drie uur voor vertrek aan te melden op de luchthaven, en zich via de websites te blijven informeren over de laatste stand van zaken. 

Voor reizigers die via Thomas Cook een reis boekten met een andere luchtvaartmaatschappij, zoekt de touroperator naar alternatieven vanuit andere luchthavens zoals Amsterdam, Frankfurt of Parijs. Ook voor dergelijke reizigers die nog moeten terugkeren vanop hun bestemming, zoekt Thomas Cook naar oplossingen. "Kosten voor eventuele extra hotelovernachtingen die die klanten mogelijk ter plaatse moeten boeken, worden volledig door Thomas Cook Belgium gedragen", aldus Van den Bosch. 

Reizigers kunnen hun vlucht niet kosteloos annuleren.

RYANAIR

Ook luchtvaartmaatschappij Ryanair leidt zeker tot en met dinsdag 29 maart haar vluchten van en naar Brussels Airport om naar de luchthaven van Charleroi. "De reizigers kunnen met hun origineel aangekochte boarding pass de vlucht nemen", klinkt het bij Ryanair. 

Aangeraden wordt om 3 uur voor het vertrek aan te melden in de luchthaven vanwege extra veiligheidscontroles. Reizigers die gedetailleerde informatie wensen, kunnen terecht op de website.

BRUSSELS AIRLINES

Voor de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is het moeilijker om omgeleide vluchten te organiseren aangezien de luchthaven in Zaventem haar thuisbasis is. De sluiting treft de maatschappij dan ook erg hard. "Dinsdag moesten er bijna 200 vluchten geannuleerd worden. Woensdag waren dat er 250, wat gevolgen had voor 22.000 passagiers", klinkt het. 

Vluchten worden zeker tot en met zondag omgeleid naar de luchthavens van Luik en Antwerpen. De maatschappij legt ook shuttlebussen in tussen Brussel (parking nabij Brussel-Centraal en lowcostparking op Brucargo) en de regionale luchthavens. Donderdag zullen 44 Europese vluchten vertrekken vanop de luchthaven van Luik en 20 vanuit Antwerpen. Vrijdag voorziet Brussels Airlines 96 vluchten: 66 in Luik en 30 in Antwerpen. Voor langeafstandsvluchten worden oplossingen gezocht. 

De luchtvaartmaatschappij vraagt haar reizigers om de website goed in de gaten te houden. Mensen die een ticket hebben voor een vlucht tot 28 maart en liever niet meer willen reizen, kunnen hun ticket gratis omboeken of kunnen het terugbetaald krijgen.

Reisbureaus kwaad over "ontoereikende dienstverlening"

De Belgian Travel Organisation (BTO), een beroepsvereniging van reisbureaus, is niet te spreken over de dienstverlening van de luchtvaartmaatschappijen na de aanslagen op Zaventem. “We begrijpen dat het moeilijk is, maar de manier waarop ze nu werken, is totaal ontoereikend”, zegt Bernard Tuyttens van BTO.

Volgens Tuyttens draaien de reisbureaus momenteel overuren om klanten te helpen. “Met de luchthaven ervaren we geen probleem, daar krijgen we meteen antwoord.” Maar met de luchtvaartmaatschappijen is er wel een probleem, luidt het. “Vaak willen ze enkel een beslissing nemen voor de reizen van vandaag en lijkt het alsof morgen alles terug normaal gaat vliegen. Rekening houdend met de schade aan de luchthaven lijkt deze oplossing totaal irrealistisch.”

“Het is onze taak om onze klanten te helpen. Wij staan immers het dichtst bij de reizigers. Maar er is een gebrek aan dienstverlening van de luchtvaartmaatschappijen ten opzichte van ons”, stelt Tuyttens. “Een groep maatschappijen - ik noem geen namen - heeft de vluchten bijvoorbeeld afgeleid naar Parijs. Daar krijgen de reizigers dan te horen dat ze maar op eigen kracht naar Brussel moeten vertrekken. De maatschappijen doen niets.”

BTO dringt erop aan dat de luchtvaartmaatschappijen de reisbureaus schriftelijk inlichten. Daarnaast vragen ze een soepele houding zodat ze klanten kunnen herboeken tot begin volgende week. “Dit kan ertoe bijdragen om zo snel mogelijk terug naar een normale dienstverlening te komen”, klinkt het.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S