Overlijden Demoitié: wielerwereld schreeuwt om minder en beter gecontroleerde motorrijders

Overlijden Demoitié: wielerwereld schreeuwt om minder en beter gecontroleerde motorrijders

Foto: Photo News

Het dodelijke ongeval van wielrenner Antoine Demoitié in Gent-Wevelgem beroert de gemoederen in de wielerwereld. Hoewel het allicht om een dramatisch ongeval gaat waarbij de motorrijder geen schuld zou treffen, klinkt de roep bij de renners om minder motoren in de wedstrijd te laten meerijden luider dan ooit.

De internationale organisatie van profrenners (CPA) vraagt bij monde van voorzitter Gianni Bugno dat de omstandigheden van het ongeluk (Demoitié werd na zijn val geraakt door een wedstrijdmotor) grondig worden onderzocht. "In deze tijd van droefnis en rouw om de dood van Antoine willen we geen controverse creëren, maar we voelen zoveel frustratie vanbinnen. We hebben in discussies met de verantwoordelijke partijen in het wielrennen altijd gesteld dat de veiligheid van de renners voorop moet staan. Ik wil geen beschuldigingen uiten, maar iedereen laten nadenken over de verantwoordelijkheid die we dragen om de aandacht, het bewustzijn en de controle over veiligheidsmaatregelen bij elke race op een heel hoog niveau te houden."

Onder meer Alberto Contador deed een oproep tot meer controle op motorrijders. “Er is NU nood aan controle”, stelt ‘El Pistolero’.

“Moeten er tragische dingen gebeuren vooraleer er verandering plaatsvindt”, vraagt Michael Rogers zich af. “Alsjeblieft, UCI en CPA (de rennersberoepsverening, nvdr.), jullie renners hebben jullie nodig.”

 

 

Etixx-Quick Step-renner Dan Martin erkent de noodzaak om motorrijders in koers te hebben, maar stelt hun gedrag in vraag. “Het peloton passeren in afdalingen of op cruciale momenten in een wedstrijd, wanneer de snelheid hoog is en er wordt gestreden voor posities, is gewoon niet veilig”, aldus de ex-winnaar van Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije.

 

Tom Van Damme: "Er zijn te veel motoren in de koers"

Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische Wielerbond, reageerde vanmiddag uitgebreid in De wereld Vandaag op Radio 1. "Dit nieuws komt voor iedereen als een shock, het is verschrikkelijk. Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de familie en de ploeg. Ik begrijp de oproep van de renners tot meer veiligheid zeer goed. Langs de andere kant was deze koerscommissaris op de motor er om de renners te beschermen. Ik wil benadrukken dat het een tragisch ongeval is. De bestuurder van de motor had al bijna 30 jaar ervaring en was één van de meest betrouwbare voorzichtige bestuurders van het peloton. Hij had geen uitwijkmogelijkheid, is naar links gegaan en is mee onderuit gegaan in de valpartij. We mogen niet alles op één hoop smijten. "

Er is dus geen vergelijking mogelijk met wat bijvoorbeeld Stig Broeckx vorige maand overkwam in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Lotto-Soudalrenner werd omvergereden door een voorbijstekende en onvoorzichtige motorrijder. Peter Sagan deelde hetzelfde lot in de Vuelta 2015.  Zulke ongevallen kunnen volgens Van Damme wel vermeden worden. "Ik denk dat er te veel motoren rijden en dat we daar met de UCI al volop mee bezig. Dit kan niet meer, dat is duidelijk. Er moeten minder motoren komen in de koers. We gaan bijvoorbeeld naar een systeem met poulewerking voor de fotografen op de motor moeten gaan. Het kan niet dat er twaalf meerijden in wedstrijden op zulke smalle baantjes. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden."

Volgens Van Damme zijn de motorrijders goed geïnformeerd over hun taken en plichten. "We hebben eind februari al een erg constructieve vergadering gehad met alle motorrijders waar alle regels nog eens zeer duidelijk werden uitgelegd. Iedereen wist wat zijn taken of plichten zijn. We moeten erop staan dat die richtlijnen duidelijk uitgevoerd worden. Dat gebeurt nu al wel meestal. De meeste actoren werken met vaste en betrouwbare piloten. We moeten nu motor per motor nagaan wie echt nodig is en of hij op de juiste plaats zit. Dat is een proces dat trouwens al aan de gang is. Maar het is belangrijk dat we maatregelen nemen, dat moet bij wijze van spreken morgenavond al aangepast kunnen worden."

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.