Regering trekt twee miljard euro uit voor gescheiden verkeer, tramlijnen en fietspaden

Zo moet de Brusselse ring er straks uitzien

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) heeft grote plannen voor de herinrichting van de Brusselse Grote Ring. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in alternatieven voor de auto; zo komen er drie tramlijnen, 41 kilometer nieuwe fietspaden en meer groen.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts presenteerde maandag het investeringsplan van de Vlaamse Regering met onder meer grootschalige werken aan de Ring rond Brussel. “Daarbij wordt het lokale van het doorgaande verkeer gescheiden”, zegt Ben Weyts.

“Maar er wordt ook fors geïnvesteerd in alternatieven voor de wagen. Zo komen er drie nieuwe tramlijnen, 41 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen. Het gaat om een totale investering van liefst twee miljard euro.”

Start in 2019

De werkzaamheden moeten beginnen in 2019, en zijn bijzonder hard nodig. “Er zijn gemiddeld 102.000 voertuigpassages per dag op de Ring waar om de 500 meter op- of afritten zijn. De ruim 1.100 incidenten en ongevallen die we jaarlijks tellen op de Ring zijn de grootste oorzaak van de files. Die ongevallen zijn dan weer het gevolg van het hoge aantal weefbewegingen aan de invoegstroken”, legt Weyts uit.

“Anderzijds ligt een deel van de fileproblematiek ook aan het gebrek aan sterke alternatieven voor de auto. Resultaat is dat Brussel aan de top staat van de Europese filehoofdsteden. Met als gevolg niet alleen veel menselijke ergernis, maar ook veel schadelijke gevolgen voor het milieu en de economie.”

Ecoduct

“Om het aantal incidenten en ongevallen terug te dringen, worden het lokale en het doorgaande verkeer op de R0 gescheiden over een lengte van 20 kilometer tussen de aansluiting E40 Kust en E40 richting Leuven. Zo verdwijnen de hachelijke weefbewegingen en kan het verkeer vlotter en veiliger doorstromen”, aldus Ben Weyts.

“Ter hoogte van Laarbeekbos komt er, net als in Hoeilaart, een ecoduct waardoor meer groen en extra ruimte wordt gecreëerd. Er komen ook fietstunnels, fietsbruggen en fietspaden boven, onder en rond de Ring.”

Fietspaden

Drie van die fietsverbindingen maken deel uit van nieuwe fietssnelwegen, maar er komen ook nieuwe fietspaden langs steenwegen zoals de Brusselsesteenweg (Asse), de Leuvensesteenweg (Zaventem) en de Tervurenlaan (Tervuren).

“Allemaal samen goed voor 41 kilometer nieuwe fietspaden. Met drie gloednieuwe tramlijnen wordt ook het alternatief van het openbaar vervoer van en naar Brussel uitgebreid. Dit zogeheten Brabantnet omvat de verbindingen Brussel-Willebroek, Brussel-Zaventem Luchthaven en Jette-Zaventem Luchthaven. Deze uitbreiding van de capaciteit moet per dag 20.000 auto's van de Ring rond Brussel halen”, aldus nog de minister.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees