Uw gsm gekaapt in 80 seconden

Eén minuut en twintig seconden. Meer tijd hadden we niet nodig om het gsm-toestel van een willekeurige persoon te kapen, en om vervolgens in zijn naam te sms’en en te telefoneren. Uit onderzoek van deze krant blijkt dat het personeel van telecom­winkels vaak erg laks omspringt bij het uitdelen van simkaarten. Zowel Proximus als Telenet ­sporen hun ­personeel nu aan om waakzamer te zijn.

De afgelopen weken bezochten we verschillende telecomwinkels met de vraag of we een nieuwe simkaart konden krijgen. We vroegen niet om een simkaart voor ons eigen toestel, maar wel om één die bij het nummer van een willekeurige andere persoon hoorde. Een briefje met daarop het nummer gekrabbeld, en de naam van de eigenaar: meer hadden we niet bij.

Amper tegenstand

Volgens de helpdesk van Proximus kan je zo’n kaartje niet zomaar meekrijgen. “Je moet je identiteit bewijzen, met je klantnummer dat op je factuur staat”, aldus de medewerker.

Maar wie heeft zijn factuur op zak als hij in een winkelstraat rondloopt? In het eerste Proximus Center dat we binnenwandelden, werd er alvast niet om gevraagd. Exact één minuut en twintig seconden nadat we het briefje hadden afgegeven, stapten we met de simkaart op zak naar buiten.

Ook elders

Toeval, zegt u? In totaal kregen we in de helft van de keren dat we een winkel binnenstapten, de simkaart mee. Op het moment dat we de winkels verlieten, hielden de simkaarten van onze ‘slachtoffers’ op met werken. Die krijgen daarvan geen sms of ander bericht. Pas als je zelf probeert te bellen, merk je dat er iets aan de hand is.

Bankfraude

Je kan je makkelijk voorstellen wat mensen met verkeerde bedoelingen hier mee kunnen aanvangen. Je kan iemands telefoonrekening de hoogte injagen, je kan iemands reputatie beschadigen, of in naam van je concurrent contracten annuleren.

Maar het gaat nog verder. In Groot-Brittannië en in Duitsland zouden bendes op deze manier telefoonnummers kapen, om vervolgens bankrekeningen te plunderen. “Dat komt omdat banken in die landen bij internettransacties de identiteit van klanten controleren, door hen een code te sms’en”, zegt Ruben Roex, advocaat gespecialiseerd in IT-recht. Die code moet je dan ingeven op een website. Belgische banken verkiezen kaartlezers.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees