Schijfremmen voorlopig niet meer toegelaten in het peloton

De Internationale Wielerunie UCI heeft donderdag aangekondigd dat de testperiode met schijfremmen in het wielrennen met onmiddellijke ingang wordt geschorst. Die schorsing kwam er na een incident met Movistar-renner Francisco Ventoso, die na contact met zo’n schijfrem in Parijs-Roubaix een ernstige verwonding opliep. “Die remmen zijn zo scherp als het vleesmes van een beenhouwer”, zei Bart Leysen, ploegleider van Lotto-Soudal eerder al.

Wielrennen op Sportwereld.be

Accurater en sneller remmen. En dat zowel in natte als in droge omstandigheden. Het is het grote voordeel van schijfremmen op de fiets. De remweg op een erg nat wegdek is zelfs zeven meter korter dan bij gewone remmen. Maar tegelijk zijn die schijfremmen ook twee metalen of aluminium cirkels die dezelfde snelheid halen als de wielen van de renners. En die lelijke wonden kunnen veroorzaken, zo bleek ook afgelopen zondag in Parijs-Roubaix. En daarom wordt de testperiode voor die remmen nu geschorst.

“De UCI zal tijdens de schorsing een uitgebreide vragenronde doen over de schijfremmen. Dit zal gebeuren door de technische commissie, die bestaat uit afgevaardigden van de teams, renners, mecaniciens, fans, wedstrijdcommissarissen en de fietsindustrie. De veiligheid van de renners is altijd en zal altijd de absolute prioriteit blijven”, aldus de UCI.

Testfase sinds vorig jaar

Schijfremmen deden in 2015 hun intrede in het professionele peloton. Toen mochten de WorldTourteams de remmen uittesten op twee races in augustus en september. Sinds 2016 kregen de renners de toestemming om de schijfremmen gedurende het volledige seizoen uit te testen. De UCI zou die tests nauwkeurig in de gaten houden en op het einde van het jaar beslissen over de toekomst van de remmen in het peloton.

Open brief Ventoso

Maar in Parijs-Roubaix liep het vorige week flink mis bij Francisco Ventoso. De Spanjaard was tijdens Parijs-Roubaix de eerste wegrenner ooit die een blessure opliep door een contact met schijfremmen en was gisteren in een open brief vernietigend. “Wat gaat er gebeuren als er straks 198 renners, allemaal met schijfremmen, als wilden vechten om hun positie te houden?”, zegt hij. “Schijfremmen zouden nooit mogen toegelaten zijn in het peloton. ” Vooral omdat ze niet nodig zijn, argumenteert hij nog. “Ik had geluk dat ik mijn been niet kwijt ben. Maar kan iemand zich voorstellen als er straks slagaders in de hals of dij geraakt worden?” (lees de volledige getuigenis van Ventoso hier )

Roompot-Oranje moet alle fietsen snel aanpassen

De Nederlandse Roompot-Oranje was net volledig overgeschakeld op schijfremmen. : “Wij waren nou net de enige ploeg die volledig om waren”, vertelde manager Michael Zijlaard aan de NOS. “Vorige week waren net alle kinderziektes eruit. We begrijpen de zorgen van andere teams volkomen. Alleen dit is niet het allerlekkerste moment, drie dagen voor onze belangrijkste koers van het jaar. We zijn gelijk aan de slag gegaan. De hele organisatie moet de komende dagen volle bak aan de slag. Er rijden nu koeriers rond die ons nieuwe frames en wielen komen brengen. De rekken bovenop de auto’s moeten aangepast worden. Dat soort zaken allemaal.”

Schijfremmen voorlopig niet meer toegelaten in het peloton
Corrigeer