Geknipte Gentse straten krijgen eerste jaren 'tijdelijke invulling'

Geknipte Gentse straten krijgen eerste jaren 'tijdelijke invulling'

Onder andere het Koophandelsplein zal voor een stuk heringericht worden. Foto: archief/fvv

Gent - De Gentse straten die volgend jaar geknipt worden voor autoverkeer krijgen een speciale, tijdelijke inrichting voor de eerste vijf jaar. De Stad neemt daarvoor twee studiebureau's onder de arm. Het moeten 'aangename plekken worden om te verpozen', klinkt het. Nieuwe pleinen worden het niet: bussen, taxi's en fietsers zullen er nog door mogen.

Geen auto’s meer over de Phoenixbrug, het Lippensplein, het Veerleplein, het Koophandelsplein, de Ottogracht en de Verlorenkost. Van alle ingrepen uit het nieuwe circulatieplan van Gent zullen deze zes de grootste aanpassing eisen. Ze worden volgend jaar in april doorgevoerd, om een pak doorgaand verkeer uit het stadscentrum te halen.

De auto's weg en een rij paaltjes dan maar? Zo simpel is het niet. Aan de meeste knips moeten de bussen, taxi's en fietsers nog kunnen passeren. De controle zal dus met slimme nummerplaatcamera's gebeuren. Om te vermijden dat de plaatsen waar er geknipt wordt, doodse zones worden wil de Stad zeven locaties tijdelijk gaan invullen.

Hoewel, tijdelijk is relatief. "De plekken zullen een maximale levensduur zullen hebben van tien jaar", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Nadien worden de plekken definitief aangelegd." 

Het gaat om deze locaties

  • Ottogracht: van het rondpunt Bij Sint-Jacobs tot aan het kruispunt met de Baudelostraat
  • Verlorenkost en een deel van Coupure Links en Rechts rond waterzone
  • Hippoliet Lippensplein
  • Bargiebrug
  • Koophandelsplein
  • Kortedagsteeg: van kruispunt Vogelmarkt tot en met kruispunt Lammerstraat
  • Sint-Pietersnieuwsstraat (van kruispunt Lammerstraat tot het einde van Sint-Pietersnieuwstraat)

De studiebureaus BUUR en Meneer de Leeuw zullen voor elke plek een ontwerp maken. Er zullen "modules" komen met vlaggenmasten, containers, bomen in boomcontainers, zitelementen en andere verplaatsbare elementen die aangepast kunnen worden op vraag van de buurt. Er komen ook grote rode kleurvlakken in de vorm van een mikadopatroon, een tapijt of een aankondigende vorm.

Op het Koophandelsplein zouden bijvoorbeeld de fietsenstallingen verplaatst worden en wordt gedacht over een zitplaats aan het water. In de Kortedagsteeg, die volledig voetgangersgebied wordt, zouden parklets kunnen komen.

De Sint-Pietersnieuwstraat, die een eigen autoluw statuut krijgt, zou aan één kant een strip met bankjes, bomen en andere elementen krijgen. De parkeerplaatsen verdwijnen er "grotendeels". Verkeerstechnisch moeten alle afspraken nog gemaakt worden met de politie en het Gentse Mobiliteitsbedrijf.

Meerwaarde

"De herinrichting moet een meerwaarde creëeren voor de buurt", zegt Watteeuw. "Bewoners, handelaars en andere partijen uit de buurt van deze zeven plekken worden uitgenodigd op een infomarkt op dinsdag 19 april in het stadhuis."

"Waar mogelijk kunnen ze suggesties en opmerkingen geven. Nadien worden ze ook betrokken om de tijdelijke inrichtingen per locatie mee te evalueren. Na de informatievergadering met de bewoners zullen de definitieve plannen worden gefinaliseerd."

N-VA heeft bedenkingen bij de inspraak. "Ik zie dat er gedetailleerd uitgetekende plannen zijn", zei gemeenteraadslid Gert Robert donderdag in de commissie Mobiliteit. "Een gemiste kans om van in het begin inspraak toe te staan van de bewoners. Zo had van bij het begin met hun opmerkingen en wensen rekening gehouden kunnen worden."

De studiebureau's gaven al een schets vrij met een "impressiebeeld" voor de herinrichting van de zeven locaties.

 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees