900.000 euro verloren door problemen met toestellen kilometerheffing

Satellic, een van de dienstverleners bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens, zal 900.000 euro minder inkomsten krijgen. Dat heeft te maken met het feit dat Satellic een aantal criteria rond de verdeling van registratietoestellen en de bereikbaarheid van het callcenter niet heeft gehaald. Dat heeft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gezegd in het Vlaams Parlement. Bij Viapass, het interregionale orgaan dat de kilometerheffing coördineert, kan men dat cijfer niet bevestigen. “De eerste contractopvolging met Satellic is op 1 juli”, klinkt het daar.

Minister Weyts kreeg in het Vlaams Parlement donderdag een waslijst vragen over de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 april. Die invoering liep niet echt van een leien dakje. Zo waren er de eerste dagen lange wachtrijen aan de verdeelautomaten voor de registratietoestellen (On Board Units), waren er klachten over technische problemen met die OBU’s en over de gebrekkige bereikbaarheid van het callcenter. En natuurlijk waren er ook de dagenlange filterblokkades, met name in Wallonië.

In antwoord op vragen van Stefaan Sintobin (Vlaams Belang), Joris Vandenbroucke (sp.a), Marino Keulen (Open Vld), Dirk De Kort (CD&V), Paul Van Miert (N-VA) en Björn Rzoska maakte minister Weyts een balans op. De N-VA-minister erkende dat er “kinderziektes” waren. Zo waren er inderdaad problemen met de bereikbaarheid van het callcenter en het webplatform. Wat de files aan de grens betreft wees Weyts erop dat veel Nederlanders gewoon tot het laatste moment hebben gewacht met het bestellen van een OBU. “Hun Duitse collega’s waren merkbaar beter voorbereid, want aan de grensovergangen met Duitsland was er geen probleem”.

Wél is het zo dat dienstverlener Satellic minder inkomsten zal krijgen omdat het bepaalde afgesproken criteria niet heeft gehaald. Volgens de informatie van Weyts gaat het om een bedrag van 900.000 euro.

Volgens Weyts zijn er wel bijsturingen gebeurd, bijvoorbeeld rond de bereikbaarheid van het callcenter en de bevoorrading van de service points. Intussen is de kaap van de 500.000 OBU’s ook al gerond. Bij controles blijkt trouwens dat 96 procent van de voertuigen rijdt met een “ingeschakelde, groene, OBU”. Ongeveer 4.750 toestellen (1,3 procent van het totaal) geven een foutsignaal of rood lampje, bijvoorbeeld omdat het opgeladen krediet ontoereikend is. De overige 2,5 procent zijn voertuigen die ofwel vrijgesteld zijn van de heffing (denk aan voertuigen van de brandweer of landbouwvoertuigen), of die echt niet in orde zijn met de OBU-plicht.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees