Fietsers en bewoners ontgoocheld dat Langedijk niet wordt afgesloten voor auto’s

"Snelheidsremmers in Langedijk zullen sluipverkeer niet stoppen"

De Langedijk wordt tijdens de spitsuren vaak gebruikt als sluipweg. Het bestuur wil de problematiek dit jaar aanpakken. Foto: EMA

Retie -

Om het sluipverkeer te ontmoedigen, wordt de Langedijk in Retie heringericht met verkeersremmers. Fietsers en buurtbewoners zijn daar niet over te spreken. Voor hen is er maar één oplossing: de weg afsluiten voor alle auto’s.

De Langedijk in Retie is van oudsher een populaire fietsweg: een landelijke asfaltweg dwars door bossen en velden die deel uitmaakt van het fietsroutenetwerk. Helaas blijken ook heel veel autobestuurders het netwerk van de fietsknooppunten ontdekt te hebben. Voor hen is deze fietsroute een handige sluipweg om binnendoor vanuit Limburg naar de E34 in Arendonk te rijden.

De gevolgen laten zich raden. Door het massale sluipverkeer is het wegdek totaal verwoest. Het asfalt zit vol scheuren en diepe kraters.

Ook verkeersagressie is er schering en inslag. Dag na dag zijn buurtbewoners getuige van conflicten tussen fietsers en sluipchauffeurs, die de smalle weg met tegenzin met elkaar moeten delen.

Om het wegdek én de vrede op de Langedijk te herstellen, werkte een studiebureau vier mogelijke oplossingen uit. “We kiezen voor een herinrichting met versmallingen, drempels, trajectcamera’s of andere snelheidsremmers”, bevestigt schepen van Verkeer Luc Janssens (NR). “Zo willen we het sluipverkeer ontmoedigen en tegelijk de veiligheid van de fietsers waarborgen. Fietsers zijn voor ons echt wel belangrijk.”

De weg afsluiten met een tractorsluis, waardoor alleen nog fietsers en landbouwvoertuigen zouden kunnen passeren, werd niet gekozen. “Omdat we vrezen dat de verkeersoverlast zich dan verplaatst naar het dorpscentrum”, zegt de schepen.

Fietsers reageren ontgoocheld. “Bij ons in Arendonk, op de Heirbaan was er vroeger ook elke dag heibel tussen fietsende scholieren en sluipchauffeurs”, zegt wielertoerist Louis Peeters (77) uit Arendonk. “Tot er op een dag drie rioolbuizen in het midden van de weg gezet werden, zodat er alleen nog fietsers konden passeren. Sindsdien zijn alle problemen daar opgelost.”

Proefopstelling

Ook de buurtbewoners zijn teleurgesteld. “Auto’s kunnen perfect omrijden via de gewone gewestwegen”, zegt bewoner François Van Loon (67). “Zowel de N123 Postel-Retie als de N118 Retie-Arendonk zijn perfect uitgerust voor doorgaand verkeer, met afgescheiden fietspaden en veilige oversteekplaatsen. Toch rijdt iedereen door onze straat, duizend voertuigen per uur in de spits. Snelheidsremmers gaan het sluipverkeer niet stoppen.”

Gemeenteraadslid Dirk Smets (CD&V) toont begrip en doet een ultiem voorstel aan het schepencollege. “Plaats eerst een proefopstelling, met een dubbele knip in de Langedijk én in de Hovenstraat in het centrum”, zegt Smets. “De test zal uitwijzen of het verkeer in het dorpscentrum inderdaad toeneemt of niet. Wij geloven van niet. We denken zelfs dat het doorgaand verkeer uit Limburg zo weer de normale route zal nemen via de secundaire wegen naar Mol en zo verder naar Geel of Dessel.”

De heraanleg van de Langedijk gebeurt normaal eind dit jaar.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio