Mode

Online shoppen zoveel je wil? Het mag niet meer bij Esprit

Online shoppen zoveel je wil? Het mag niet meer bij Esprit

Foto: Esprit.be

Kledij online bestellen en thuis ontdekken dat het item niet past? Het kan gebeuren en bij Esprit willen ze voorkomen dat het te veel voorkomt. Daarom past het merk naar eigen om financiële redenen voortaan een retourquotum toe. Dat meldt de Consumentengids.

Een hoog aantal retours is een fenomeen waar bijna alle webwinkels mee te maken krijgen. De webwinkel van modemerk Esprit wil dat terugsturen van kleding aan banden leggen. Klanten die meer dan 90 procent van de bestelde items retourneren, komen als het ware op een zwarte lijst te staan waarna uiteindelijk niet meer bij hen wordt geleverd.

Hoe het werkt? Esprit berekent de 90 procent op basis van 6 bestellingen die klanten plaatsen over een periode van 24 maanden. Klanten die op de zwarte lijst driegen te belanden, krijgen ervoor nog een waarschuwingsmail waarin klanten aangezet worden om de matentabel op de site te gebruiken en zich te baseren op maten in geleverde kledij die wel past.

Deze mails zullen volgens Esprit niet vaak uitgestuurd worden, maar het merk wil zich wel indekken. “We kunnen gratis retourneren enkel blijven aanbieden als het retourpercentage bij alle klanten binnen de perken blijft”, laat het merk weten aan vakblad Retaildetail. De regel geldt trouwens voor alle Europese webshops.

Andere webwinkels zoals de Zweedse modeketen H&M en Zalando herkennen het probleem, maar zijn volgens de Consumentenbond niet van plan om een retourquotum in te voeren. Bij Zalando klinkt het dat mensen tijdens het shoppen in een fysieke winkel ook niet moeten betalen om te passen, dus dat deze service ook voor online bestellingen moet gegarandeerd kunnen worden.

Bij Esprit bedragen de verzendkosten momenteel 0,95 euro. Retourneren is gratis.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees