Studio Brussel en JOE fm winnaars van nieuwe luistercijfers

Studio Brussel en JOE fm winnaars van nieuwe luistercijfers

Foto: © VRT Studio Brussel

JOE fm en Studio Brussel zijn de winnaars van de nieuwe luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) donderdag bekendmaakte. De commerciële radiozender gaat van 7,6 procent marktaandeel naar 8,4 procent. De jongerenzender van de VRT stijgt van 12,9 naar 14,1 procent.

Het gaat om de zogenaamde eerste golf van 2016 en de resultaten bestrijken de periode van 2 januari tot en met 1 april. Ruim 4,4 miljoen Vlamingen (meer dan 80 procent) luisteren dagelijks naar de radio. Dat is het hoogste cijfer in bijna 10 jaar.

JOE fm haalt een sterk resultaat met 12,9 procent op de doelgroep 30- tot 49-jarigen. De commerciële radio zet daarmee het beste resultaat sinds de start neer.

Q-Music haalt een marktaandeel van 11,7 procent op de doelgroep 12+. Op de voor de zender belangrijke doelgroep 18- tot 44-jarigen haalt Q 19,4 procent. De commerciële zender blijft daar de op één na grootste radiozender.

Medialaan stabiel

Het totale marktaandeel van de radio’s van Medialaan (moederholding van JOE en Q en ook van onder meer VTM en 2BE) blijft stabiel op 20,1 procent op 12+. “Het is fijn om vast te stellen dat het totale marktaandeel van onze radio’s stabiel blijft”, zegt Ann De Bisschop, directeur radio van Medialaan.

“Q-Music is na de vernieuwing van vorige zomer nog in volle ontwikkeling, dus dit resultaat komt niet onverwacht. We hebben daar gekozen voor een langetermijnverhaal. Voor JOE fm betekent dit recordcijfer een bevestiging van het mooie parcours van de zender, die blijft doorgroeien en het beste resultaat ooit neerzet.”

Radio 2 blijft de grootste zender en boekt een lichte winst, van 29,2 naar 29,8 procent. MNM moet rekening houden met een licht verlies, van 10,2 naar 9,8 procent. Radio 1 boekt een verlies van 1,2 procent: van 9,4 naar 8,2 procent. Het marktaandeel van Klara blijft nagenoeg onveranderd op 2,2 procent (2,1 procent bij de vorige meting).

3,1 miljoen luisteraars

Jongeren vinden steeds meer hun weg naar de zenders van de openbare omroep. “Dat blijkt uit de mooie resultaten van StuBru en MNM bij de jongeren”, zegt radiomanager Els Van de Sijpe. “Initiatieven van de afgelopen maanden, zoals het Arbeidsbureau en de aanloop naar De Strafste School bij MNM, hebben daar zeker toe bijgedragen. Studio Brussel groeit nog verder door en haalt een recordbereik: 780.0000 luisteraars stemmen nu dagelijks af op de zender, en nog eens zovele anderen beleven het merk op digitale platformen.”

Met een dagbereik van ruim 3,1 miljoen Vlamingen halen de radiozenders van de VRT de beste score sinds eind 2008. “We zijn tevreden dat de luisteraars massaal naar onze radiozenders luisteren”, zegt Van de Sijpe. “Radio begeleidt mensen echt door hun dag. Radio dringt zich niet op, maar is er gewoon. Het is een belangrijke compagnon en houvast in soms woelige en onzekere tijden.”

Nostalgie

Het marktaandeel van Nostalgie, de derde landelijke, commerciële zender, blijft stabiel op 5,7 procent. “Opnieuw bereikt onze zender per dag en per week en in totaal beduidend meer luisteraars, maar door een lichte daling van de luisterduur blijft het marktaandeel op 12+ stabiel”, reageert algemeen directeur Dirk Guldemont.

“Door de verschuiving van de Nostalgie 1000 naar het voorjaar hebben we opnieuw meer luisteraars aangetrokken. Ook de actie ‘80 of 90’ heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. We blijven verder inzetten op onze kernwaarden als muziekzender.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees