Soms een pareltje, soms een onding

OVERZICHT. Hoe scoort de website van uw gemeente?

OVERZICHT. Hoe scoort de website van uw gemeente?

Foto: *

De website van uw gemeente: is het een aartslelijk onding waar een kat haar eigen jongen niet vindt, of een flashy toonbeeld van duidelijkheid waar u in één muisklik aan alle belangrijke info raakt? Uw krant zocht het uit in de vijfde aflevering van haar Grote Gemeentetest. Eén op de tien gemeenten is gebuisd, terwijl Londerzeel, Bornem en Schoten topscores halen van meer dan 9 op 10.

De gemeentelijke website is hét lokale informatieplatform bij uitstek. Aan de hand van 32 criteria hebben we elke gemeentelijke site getest. Kan je online een adreswijziging doorgeven? Staan de openingsuren en de uitzonderingen op de homepage? Staan alle recente nieuwtjes uit de gemeente erop? 

Je kan de gemeentewebsites onderverdelen in vijf categorieën. De top-60 (score tussen 7,9 en 9,2 op 10), de subtop (56 gemeenten scoren tussen 7,1 en 7,6), 92 gemeenten scoren  tussen 6,1 en 6,8, 64 gemeenten scoren tussen 5 en 5,8 en 34 gemeenten zijn gebuisd. 

Klik op de kaart om te ontdekken hoe de website van uw gemeente scoort:



 

 

Eric Goubin, docent en onderzoeker bij Thomas More en Kortom, heeft ons bijgestaan bij het opstellen van de test: “De gemeentelijke site vraagt om een uitgekiende selectie van heldere info waar de inwoner nood aan heeft. Ook moeten de mensen vlot de weg vinden naar en in de site. Wie een trefwoord in Google intikt moet snel op de juiste pagina komen. Wie binnenkomt via de homepage, maakt graag gebruik van een vlotte zoekfunctie of rubrieken.” 

'Geen job voor amateurs'

Elke gemeente moet mee met de tijd, zegt Eric Goubin. “Er moet ruimte zijn voor feedback, het melden van problemen, voor inspraak en participatie. Dat kan met online meldpunten. Meer en meer websites worden ook ‘responsive’, zodat je ze kan bekijken op alle mogelijke schermen. Dat moet, want mobiele communicatie is de toekomst.” 

Sommige websites zien er nog net hetzelfde uit als tien jaar geleden, andere passen de nieuwste technologieën toe. Grote steden staan ook voor andere uitdagingen dan kleine gemeenten. “Ondernemingen en toeristen zijn belangrijke actoren, voor wie een stedelijke site specifieke service moet brengen. Ook zijn er vaak grotere concentraties van kansarmen, die een moeilijk bereikbare doelgroep vormen.”

Niet toevallig doen middelgrote gemeenten het goed. “Die zijn klein genoeg om hun aanbod overzichtelijk te houden, en groot genoeg om te kunnen investeren in een sterke website. De betere sites blijken overigens gebouwd door in eGovernment gespecialiseerde bedrijven: het maken van een sterke gemeentelijke site is geen job voor amateurs.”

Corrigeer