Heineken verliest ‘bieroorlog’

Heineken verliest ‘bieroorlog’

Foto: AP

Brouwer Heineken gaat nu toch meer kratten bier leveren aan de Nederlandse supermarktketen Jumbo. Een kort geding is daarmee van de baan. Het was de voorbije dagen tot een open oorlog tussen beide ondernemingen gekomen.

De bal ging aan het rollen toen Jumbo voor de hele zomer uitpakte met een grote promotieactie. Klanten die een krat Heineken zouden kopen, krijgen er een tweede aan halve prijs bij. Maar de actie dreigde in het honderd te lopen omdat Heineken opeens veel minder kratten bier wou leveren dan gewoonlijk.

Heineken verliest ‘bieroorlog’
Jumbo plaatste maandag grote advertenties over het conflict met Heineken

Volgens Jumbo was er sprake van kwaad opzet: Heineken zou het niet zien zitten om tegen zo’n lage prijs in de winkelrekken te liggen, schreef Jumbo deze week in een advertentie die paginagroot in de kranten verscheen. Maar de brouwer zelf hield het op productieproblemen, waardoor het minder kratten kon leveren. Dozen met het bier bleven overigens wel vlot verkrijgbaar bij Jumbo.

Nu zegt Heineken toch bereid zijn de leveringen aan Jumbo op te drijven. Er worden ‘nachten en weekenden doorgewerkt’ om voldoende te kunnen leveren voor de actie van Jumbo, zegt Evelien Sanders, directeur Retail van Heineken aan NRC. Maar het probleem valt niet zomaar op te lossen: de maximumcapaciteit van de bottelarij is niet voldoende om aan de vraag te voldoen.

Heineken zegt dat er de voorbije winter al over de actie werd gepraat met Jumbo. Omdat de winkelketen een langdurige actie voert, vroeg het van Heineken speciale voorwaarden. Toen Heineken dat weigerde plaatste Jumbo alsnog de bestelling van miljoenen kratten extra. Maar dat viel volgens Heineken niet meer in te plannen.

Jumbo zegt nu weer de ‘gewone’ volumes te krijgen, en stelt dat die de komende weken verder zullen worden opgevoerd.

Corrigeer

MEER NIEUWS