Fit & Gezond

Dit helpt volgens de wetenschap tegen menstruatiepijn

Dit helpt volgens de wetenschap tegen menstruatiepijn

Foto: Shutterstock

Menstrueren is niet bepaald een pretje en al helemaal niet als je ook nog eens last hebt van hevige pijn of andere irritante kwaaltjes. Een opgeblazen gevoel, rugpijn, krampen, ... het zijn maar enkele van de cadeautjes die moeder natuur voor je in petto heeft. Maar volgens de wetenschap zijn er wel enkele trucjes om het allemaal wat draaglijker te maken.

Volgens onderzoekers van de University of California kunnen haast alle vervelende symptomen van maandstonden terug te brengen zijn op een enkele oorzaak: ontsteking. Om tot die conclusie te komen, bestudeerden ze een enquête over PMS (premenstrueel syndroom) waaraan 3.000 vrouwen deelnamen. Daaruit bleek dat vrouwen die een hoger niveau van een bepaald eiwit in hun lichaam hebben, meer last krijgen van menstruatieklachten door een verhoogde kans op ontsteking. Diegene met meer C-reactief proteïne lopen 26 tot 41 procent meer kans om last te hebben van een arsenaal aan fysieke klachten, maar ook pakweg stemmingswisselingen. De enige klacht die niet daarop terug te brengen zou zijn, is hoofdpijn.

Deze bevinding zorgt ervoor dat de klachten dan ook makkelijker aangepakt kunnen worden. Volgens de Amerikaanse internist Keri Peterson zijn er vier manieren warmee je toch in staat moet zijn de pijn wat te verlichten. 

Doe je tegoed aan omega-3

Omega-3 zorgt ervoor dat proteïnen die ontsteking verlichten een boost krijgen en maakt tegelijk dat proteïnen die ontsteking bevorderen dalen. De voedingsstof vind je in walnoten, zalm, tonijn, lijnzaad, olijfolie of een voedingssupplement met visolie.

Haal geen bewerkte voeding in huis

Transvetten, geraffineerde koolhydraten en producten met gluten worden al langer in verband gebracht met ontsteking. Omdat deze stoffen en andere additieven niet altijd makkelijk terug te vinden zijn op het etiket van bewerkte voeding, kies je beter voor verse, onbewerkte voeding. Focus op magere eiwitten zoals vis, en fruit en groenten. 

Blijf niet stilzitten

Sporten is een ideale manier om stress tegen te gaan en dat zorgt er op zijn beurt voor dat het risico op ontsteking afneemt. Workouts die focussen op diep ademhalen zoals yoga en pilates zijn extra goed.

Ga vroeg slapen

Maak dat je een goede nachtrust hebt met zeven à negen uur slaap zodat je lichaam goed kan herstellen. Wie te weinig slaapt, loopt opnieuw meer kans op ontsteking. 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees