Gentse Brel met Mich Van Hautem, een harmonie én een fanfare

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

© Geert Herman

1 / 28
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Het kan verkeren: vorig jaar speelde Mich Van Hautem nog het Laurentplein plat in een intieme set met de Indonesische gitarist Erwin Van Ligten, gisteren pakte ze het iets groter aan en moest ze het zelf stellen met een hoekje op het podium. Gelukkig heeft ze niet zoveel plek nodig om haar charisma tentoon te spreiden. In haar zog zaten liefst 45 muzikanten van én Harmonie "De Eendracht" uit Mater, en de fanfare van Gavere. Goed voor een rist Brelvertolkingen, in een speciaal arrangement gestoken voor orkest. "Marieke maa maaske k zag eu zuu geire tusschen de torens van Gent." Het Laurentplein genoot van de Gentse diva.

Geert Herman

Mich Van Hautem is een wereldburger uit Mariakerke, en ze kan het niet verstoppen dat ze van Gent is. Gelukkig maar, heerlijk hoe ze het allemaal "vree" en "juust" vindt als ze het over de "vrêwen" uit het getormenteerde leven van Jacques Brel heeft. Want bij elk nummer hoorde een anekdote of een speels biografisch feitje, in gekuist Gents. Waarna ze, samen met de mannen (en vrouwen) van Gavere en Mater de registers opentrekt, en zich geeft. Zoals we van Micheline verwachten. De perfecte mimiek, ingetogenheid, uitgelatenheid en droefheid die past bij elk nummer. Trouwens: geen enkele artiest(e) trok deze week op het Luisterplein al de aandacht van zoveel fotografen naar zich toe, ook al geen toeval. De klassiekers "Ne me quitte pas", "La Valse a Mille Temps", "Les Flamandes", "La chanson des vieux amants", "Mathilde", "Marieke", "Vesoul" vloeiden naadloos in mekaar over. Fris en verrassend bleef het, hoeveel Brelhommages je ook al mag gehoord hebben.

Voor Mich eraan begon, had het Laurentplein al "visite" van de Nederlandse Lenny Kuhr. Veertigers op het plein keerden in gedachten even terug naar hun kortebroekentijd, waarin ze meebrulden met "De Troubadour", wat op dag zes meteen ook de toegift was voor het publiek. Een positief verhaal - of boodschap - verspreiden voor de wereld is vijftig jaar na de start van haar carrière nog altijd haar handelsmerk, met hetzelfde mooie stemtimbre van toen. Met evenveel enthousiasme als in haar gloriedagen, maar soms op het randje van "te belegen" voor een heerlijke zomeravond op de Gentse Feesten van 2016.

Vanavond topt het Luisterplein opnieuw met Sien Eggers en Jan Hautekiet. "God only knows", hopelijk weten wij tegen dan ook meer! Wie klaar is voor nog een portie fotogenieke Mich: vanavond staat ze op de "Place Musette", om 22 uur, opnieuw met Erwin Van Ligten.

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio