Definitief: Brabantdam en Schepenenvijverstraat worden geknipt

Gent - Het definitieve circulatieplan voor de wijk rond de Brabantdam, Sint-Anna en Heirnis is woensdag bekendgemaakt. Na overleg met bewoners zijn er nog enkele kleine ingrepen gedaan aan het eerste plan. Maar de belangrijkste ingrepen blijven behouden: de Brabantdam en de Schepenenvijverstraat, een veelgebruikt doorsteekje, worden geknipt.

In oktober wil mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) zijn definitieve circulatieplan goedkeuren in de gemeenteraad. Lukt dat, dan kan de laatste rechte lijn ingezet worden naar 3 april 2017, de dag dat het plan wordt ingevoerd.

Nog zeven maanden dus. Hoog tijd om de laatste verfijningen vast te leggen dus. Woensdagavond is het circulatieplan in de wijken Sint-Anna, Macharius en Heirnis bekendgemaakt. Er zijn geen grote aanpassingen meer gedaan, op enkele rijrichtingen na.

Deze maand worden de laatste verfijningen in vijf wijken bekendgemaakt. In het Rabot werd het definitieve circulatieplan vorige week bekendgemaakt. Ook in de wijken Ham, Sluizeken en Tolhuis werd bijgestuurd. Na overleg met bewoners werd de circulatie rond Sint-Anna vastgelegd,

Een ingewikkelde puzzel van eenrichtingsstraten moet vermijden dat automobilisten nog tussen de wijk rond Sint-Anna en de wijk aan de andere kant van de Vlaanderenstraat kunnen rijden. De Vlaanderenstraat blijft toegankelijk voor auto's, maar wordt een grens tussen de twee wijken, lobben genoemd in het plan.

De belangrijkste ingreep is het knippen van de Brabantdam ter hoogte van het Lippensplein. Autoverkeer van het Laurentplein of parking Kouter naar het Sint-Annaplein en richting Dampoort wordt zo onmogelijk. Die auto's moeten via de Kuiperskaai en de Zuid naar de R40 om Dampoort te bereiken.

In de Seminariestraat wordt de rijrichting omgedraaid: de in- en uitrit van parking Reep moet daardoor omgekeerd worden, volgens de Stad een kleine ingreep. Zoals bekend wordt ook de Nieuwebosstraat eenricthing: auto's kunnen de straat enkel nog richting Kasteellaan rijden.

De Schepenenvijverstraat, het kleine broertje van het Glazen Straatje, wordt geknipt. De straat is een populaire doorsteek om van Sint-Anna naar de Zuid of de buurt rond de Blandijnberg te rijden. Maar dat mag niet meer: het circulatieplan wil doorgaand verkeer uit de stad halen door verkeer tussen twee "lobben" onmogelijk te maken.

Het plan was om de richting om te draaien in de Schepenenvijverstraat, maar bewoners vreesden daardoor hun garages in de straat niet meer in te kunnen rijden omdat de opritten schuin lagen. De Stad heeft er daarom voor gekozen om het straatje te knippen, vlakbij de Vlaanderenstraat.

Nog een kleine aanpassing is eenrichtingsverkeer invoeren in de Sint-Annastraat, omdat daar gevreesd werd voor sluipverkeer van auto's die via het Zuidpark de stad binnenkomen.

In de wijk Heirnis tenslotte werd nog een wijziging doorgevoerd in de Snoekstraat. De middenberm op de Vlaamsekaai wordt dichtgemaakt, zodat auto's daar niet meer kunnen afslaan. Ze moeten in de toekomst naar de Kasteellaan. Maar omdat de Snoekstraat daardoor moeilijk bereikbaar werd, is de rijrichting omgedraaid.

Tijdens de informatieavond woensdag was ook te horen dat het Mobiliteitsbedrijf van plan is het eenrichtingsverkeer voor fietsers in de Reep en de Holstraat afgeschaft zal worden. Het zijn twee van de laatste straten waar fietsers in één richting niet in mogen rijden.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio