Beschutte werkplaats Ryhove: zorg om mensen verzoenen met competitiviteit

Maatwerkbedrijven als Ryhove-De Merel hebben de uitdaging om de zorg voor mensen te combineren met competitiviteit. Foto: lvi

Gent / Merelbeke -

Maatwerkbedrijf Ryhove-De Merel heeft op zijn gevel een kunstwerk aangebracht. Het symboliseert de expansie van het bedrijf, dat in Merelbeke en Gent fors investeert. “Dat is broodnodig om te blijven concurreren”, zegt directeur Peter Leyman.

Een maatwerkbedrijf, vroeger beschutte werkplaats genoemd, stelt mensen tewerk die niet in het reguliere arbeidscircuit terechtkunnen. Ryhove-De Merel ontstond in 2001 door de fusie van de Gentse beschutte werkplaats Ryhove in Koningsdal, met een bijhuis in de Weefselstraat in Mariakerke, met De Merel uit Merelbeke. Het bedrijf stelt vandaag 420 mensen tewerk. De beide vestigingen zijn in volle expansie. In Merelbeke, waar de focus ligt op de verpakking van voedingswaren, kreeg het gebouw een klimaatregeling, met airco, isolatie en speciale vloeren en wanden. In Gent kocht het bedrijf in Koningsdal de vlakbij gelegen bandencentrale Genetello op de Rooigemlaan als extra productiehal en komt op de locatie in Koningsdal een nieuwbouw met kantoren en een laadkaai. Dat zijn zware investeringen voor een maatwerkbedrijf, dat voor de lonen van zijn werknemers voor de helft door de overheid wordt gesubsidieerd.

Logische ingrepen

Peter Leyman, ex-topman van Volvo Gent, ex-Kamerlid voor CD&V en ex-gedelegeerd bestuurder van Voka, staat nu vier jaar aan het roer van ­Ryhove-De Merel. “Bij Volvo draaide alles rond kostenreductie. Daar heb ik veel van geleerd”, vertelt hij. “Elk bedrijf heeft zijn bottleneck, en die moet je vinden. Hier merkte ik bijvoorbeeld dat drie werknemers instonden voor het scheppen van de speculaascrunch, die we voor Lotus verpakken. Eén iemand woog die, waardoor de scheppers moesten wachten. Dat systeem heb ik veranderd, naar twee scheppers en twee wegers. We hebben bij de verbouwing ook de ateliers heringericht en het productieproces logischer gemaakt. Op die manier zijn we productiever zonder de werknemers extra te belasten.” 

Slaappillen en oogkleppen

Leyman nam dus heel wat knowhow mee van bij Volvo, maar blikt toch terug op een turbulente periode van zes jaar als ceo. "Die periode heeft enorm veel van mij geëist. Bij Volvo moest er elke minuut een afgewerkte wagen van de band rollen. Ik moest in twee jaar tweeduizend extra werknemers aantrekken, en tegelijk dubbel zoveel wagens produceren. Dat betekende een enorme stress, en ik heb pas achteraf beseft dat ik heel hard in de fout ben gegaan en dat er andere dingen belangrijk zijn in het leven. Ik leefde met oogkleppen aan en was enkel met mijn job bezig. Mijn oudste zoon was het huis uit, terwijl ik hem ervoor niet of nauwelijks had gezien. Ik nam nauwelijks vakantie en tijd voor sport of hobby's was er niet. Ik greep ook al eens naar slaappillen en pillen tegen een hoge bloeddruk. Ik moest ook omgaan met onrealistische doelstellingen: elk jaar tien procent meer omzet en tegelijk twintig procent minder kosten maken. De citroen werd alsmaar verder uitgeperst."

Werken met mensen

Leyman heeft het gevoel dat dat hij nu, na zijn hectische periode in de zogenaamde harde zakenwereld, bij Ryhove-De Merel kan thuiskomen.

“Hier is ook stress, maar het stressniveau is gelukkig wel van een heel andere orde. De doelstellingen zijn realistisch en ik beheers mijn job veel beter. En ik hou me zelf met de klanten bezig, wat bij Volvo niet het geval was. Het cultuurverschil met Volvo is heel groot. Daar was een constante push op de kosten, terwijl we bij Ryhove-De Merel in de eerste plaats mensen willen tewerkstellen. En het is fantastisch om met deze mensen te werken.”

Toch wordt ook bij Ryhove-De Merel nagedacht over de toekomst van maatwerkbedrijven. “Het Maatwerkdecreet van de Vlaamse Regeringmaakt duidelijk dat de overheid nadenkt over schaalvergroting. Dat begrijp ik. Oost-Vlaanderen telt 17 maatwerkbedrijven. Dat is veel en de overheid streeft naar minder. Klanten zoeken naar de beste prijs, en dus moeten wij concurreren met andere maatwerkbedrijven én reguliere bedrijven in lageloonlanden. De investeringen in Merelbeke en Gent zijn dus broodnodig.”

“Of dit mijn laatste job is? Dat weet ik niet. Meestal blijf ik zo’n vijf jaar bij een bedrijf. Mocht ik hier geen uitdagingen meer hebben, zoek ik misschien iets anders. Maar zo ver zijn we nog niet.”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio