Onderzoek na dik drie jaar afgerond

Treinramp Wetteren: één dode, miljoenen euro schade en geen schuldige

Wetteren - Na 3,5 jaar heeft het parket van Dendermonde het onderzoek naar de treinramp in Wetteren afgerond. Bij die ramp kwam één man om het leven. Uiteindelijk zal niemand vervolgd worden en komt er geen strafzaak. De machinist, de enige die ooit in verdenking werd gesteld, is inmiddels overleden.

De slachtoffers van de treinramp van Wetteren ontvingen vrijdag een aangetekend schrijven van het parket van Dendermonde. De boodschap: begin november zijn ze welkom om het dossier rond de ramp van 4 mei 2003 te komen inkijken. Tijdens een raadkamer op 13 december zal het parket dan vragen om de strafvordering te laten vervallen. Met andere woorden: er komt geen strafzaak en er wordt dus niemand vervolgd.

De enige verdachte, de Nederlandse machinist Gérardus S., stierf namelijk goed een jaar geleden bij een heelkundige ingreep. S. bestuurde op 4 mei 2013 een lange goederentrein, geladen met 300 ton van de chemische stof acrylontril. De trein ontspoorde, omdat de machinist 87 kilometer per uur reed waar hij maar 40 per uur mocht.

Tijdens de bluswerken kwam de chemische stof in contact met water, vormde het giftige blauwzuur en verspreidde zich via de riolen naar de huizen in Wetteren. Willy Van Poucke (64), die vlak bij de plaats van de ramp woonde, stierf in zijn slaap door het binnengedrongen gif. Net als zijn hondje. Honderd andere mensen werden geïntoxiceerd, en in totaal moesten tweeduizend omwonenden ­geëvacueerd worden.

De familie van het dodelijke slachtoffer houdt gemengde gevoelens over aan de beslissing van het parket om niemand te vervolgen. “De machinist is dood, maar Infrabel was toch ook betrokken?” zegt schoonzoon. “Maar we kunnen eindelijk die bladzijde omslaan. Het was mijn schoonvader zijn laatste wens om gecremeerd te worden, maar dat mocht niet zolang het onderzoek nog liep. Hopelijk krijgt hij nu snel zijn crematie.”

Het einde van het strafonderzoek wil overigens niet zeggen dat niemand zal moeten betalen voor de treinramp. Wellicht komt er binnenkort een burgerlijke rechtszaak. Voor schadevergoedingen kijken de slachtoffers vooral naar Infrabel en naar DB Schenker, de Duitse firma die de chemische stof vervoerde. Meer dan tweeduizend mensen stelden zich al burgerlijke partij. Ze eisen in totaal meer dan twee miljoen euro. 

Corrigeer

MEER NIEUWS