Luchthaven plant fors meer vluchten boven Vlaanderen

Luchthaven plant fors meer vluchten boven Vlaanderen

Foto: Photo News

Een superpiste van vier kilometer, meer vluchten en een groot bedrijvenpark. Uit het nieuwe strategische plan blijkt dat onze nationale luchthaven fors wil uitbreiden. Definitieve knopen zijn nog niet doorgehakt, maar omwonenden maken zich wel al zorgen. “Dit betekent vooral extra geluidshinder.”

Op dit moment plaatst Brussels Airport, de uitbater van de nationale luchthaven, de laatste punten en komma’s in het Strategisch Plan 2040 wat moet leiden tot een forse uitbreiding van de luchthaven van Zaventem. “Brussels Airport heeft nog geen knopen doorgehakt maar het plan bevat verschillende ­scenario’s. Het één al indrukwekkender dan het andere”, zo meldt ons een gezaghebbende bron.

Meest in het oog springend, is de ­mogelijke verlenging van piste 25L met 800 meter tot vier kilometer, zo wordt die een van de langste van Europa. Nu wordt die baan vooral gebruikt voor landingen, maar met de uitbreiding zou het aantal opstijgingen fors kunnen toenemen. Brussels Airport wil vooral langs die kant meer trafiek halen. “Tot de helft meer bewegingen”, volgens onze informatie.

Luchthaven plant fors meer vluchten boven Vlaanderen
Foto: BELGA

Voor Brussels Airport is die ‘superpiste’ het droomscenario, maar omdat het mogelijk op veel weerstand zal botsen, is al een terugvaloptie opgenomen in het dossier. Dat ‘plan B’ omvat alleen een extra taxibaan naast de bestaande piste. Met als groot nadeel dat de na te streven verdubbeling van de trafiek dan zeker niet gehaald wordt.

Naast die enorme piste 25L wil Brussels Airport nog een bedrijvenpark oprichten, het liefste met een extra oprit naar de E40 langs Kortenberg. Van de militaire luchthaven die aan de luchthaven ligt, is momenteel geen sprake in het Strategisch Plan. Niet belicht of verhuisd? Dat is niet duidelijk.

“Onleefbaar”

De plannen zullen een enorme impact hebben op de directe omgeving van de luchthaven. De verschillende schepencolleges van de omringende gemeenten zouden daarom als eerste worden uitgenodigd om een toelichting te krijgen. “Dat klopt”, zegt burgemeester Jean-Pierre De Groef (SP.A) van Machelen. “Deze week zou Brussels Airport de schepencolleges bij zich roepen. Maar ik en mijn collega’s hebben nog geen uitnodiging ontvangen. We zijn wel benieuwd naar de ­details.”

Schepen Bart Nevens (N-VA) van Kortenberg maakt zich behoorlijk zorgen over wat het plan met zich meebrengt. “De verlenging van die piste is iets dat om de zoveel jaar ­terugkomt. Maar voor ons is dat no pasaran. Het zou het dorp Erps-Kwerps onleefbaar maken.”

Door de piste naar het oosten op te trekken hoopt Brussels Airport dat de vliegtuigen helemaal niet meer of toch zo weinig mogelijk over het Brusselse Gewest moeten, waar strenge geluidsnormen gelden (zie naast). “Alle last komt zo op de Vlaamse Rand terecht en Brussel wordt geheel ontzien. Een oneerlijke situatie”, zegt Nevens.

Luchthaven plant fors meer vluchten boven Vlaanderen
Foto: BELGA

Extra hinder

Volgens berekeningen uit het plan zouden de directe omwonenden tot vier decibel extra geluidshinder krijgen. Maar door de extra trafiek en de bijkomende mogelijkheden om in meerdere richtingen te landen en op te stijgen, beweren actiegroepen dat er bijkomende geluidshinder zou zijn “voor zo’n 100.000 Vlamingen ten oosten van Brussel”.

Marc Descheemaecker, voorzitter van de Raad van Bestuur van Brussel Airport wou gisteren geen reactie geven over het plan.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees