U weet maar beter wat een Hatchimal is, want uw kind vraagt er gegarandeerd een voor Sinterklaas

U weet maar beter wat een Hatchimal is, want uw kind vraagt er gegarandeerd een voor Sinterklaas

Foto: Mediahuis

Nieuw dit jaar in de stoomboot van Sinterklaas: een karrenvracht aan Hatchimals. De interactieve, pluchen kuikens die kinderen zelf uit een groot ei kunnen broeden, zijn een ongemeen kassucces in speelgoedwinkels. Met de feestdagen in het vooruitzicht, is de vraag zelfs amper bij te houden.

Herinnert u zich de Tamagotchi of de Furby nog? Dan is de Hatchimal ongetwijfeld de wedergeboorte van de twee iconen uit de jaren ‘90. Het pluchen speelgoedpopje, dat je eerst zelf moet uitbroeden, is zelfs goed opweg om dé speelgoedhype van 2016 te worden. Voor 54 euro ben je al eigenaar van een exemplaar, maar je zal wel snel moeten zijn om er nog eentje te bemachtigen.

“De Hatchimals verkopen inderdaad ontzettend goed”, klinkt het bij speelgoedwinkel Dreamland. “De voorraad in ons hoofdmagazijn is stilaan uitgeput, en we verwachten slechts binnen een drietal weken een nieuwe levering.”

U weet maar beter wat een Hatchimal is, want uw kind vraagt er gegarandeerd een voor Sinterklaas
De Furby was eind jaren ‘90 gigantisch populair. Foto: BELGAIMAGE

Zelfde verhaal bij speelgoedketen Fun. “De voorraad die we tot en met eindejaar voorzien hadden, is er intussen bijna volledig doorgejaagd”, zegt woordvoerder Gauthier Vervaeke. “Er is gelukkig een nieuwe levering op komst, dus klanten hoeven niet te vrezen voor de feestdagen.”

Verrassing

Maar waarom is plots iedereen zo gek op Hatchimals? Bieke Zaman, professor digitale media aan de KU Leuven, ziet verschillende verklaringen. “De fabrikant van de Hatchimal speelt handig in op de nieuwsgierigheid van de mensen. Wanneer je het ei koopt, weet je niet welk poppetje eruit zal komen. Kopers voelen zich dus vooral aangetrokken door het verrassingselement”, klinkt het.

Het bewijs daarvan is te zien op YouTube, waarop heel wat mensen unboxing-filmpjes - met bijhorende verbazing - posten van hun ei. Volgens Zaman vaak een verdoken vorm van reclame, waarvan ouders zich meestal niet bewust zijn.

Een andere mogelijke succesfactor, is de kunstmatige schaarste die het bedrijf heeft gecreëerd. “Op die manier krijg je een uniek product, waarvoor mensen plots veel geld gaan bieden”, zegt Zaman. “En daaruit volgt de onvermijdelijke hype, waardoor het product nog populairder wordt.”

Schattig

Tot slot voelen volgens Zaman zowel kinderen als ouders zich aangetrokken tot de grote zorg - en schattigheidsfactor van een Hatchimal. “Dat was al een typisch kenmerk bij de Furby, eind jaren ‘90. En nu zien we dat terugkeren.”

Een trend die ook Vervaeke herkent. “Ook in onze winkel zien we een sterke stijging in verzorgend en interactief speelgoed, de categorie waarin onder meer de Hatchimal thuishoort.”

Het schattige ei is overigens niet alleen razend populair in België, maar doet het wereldwijd behoorlijk goed. En wanneer een bepaald land zonder voorraad dreigt te vallen, dan wordt er gewoon gewinkeld bij de buren. “Zo krijgt onze webshop de laatste weken opvallend meer bezoekers uit Nederland”, zegt Vervaeke. “Blijkbaar waren de winkels daar minder goed voorbereid op de hype.”

U weet maar beter wat een Hatchimal is, want uw kind vraagt er gegarandeerd een voor Sinterklaas
Foto: Mediahuis
Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees