IJzingwekkende laatste momenten tussen piloot en luchtverkeersleider te horen op gelekte audiotape

De audiotape met daarop het laatste gesprek tussen de piloot en een luchtverkeersleider is vrijgegeven door de Colombiaanse radiozender ‘Bluradio’. Daarop is te horen hoe de piloot in paniek vraagt om een noodlanding, omdat hij zonder brandstof zit. Nadien roept hij dat zijn toestel het finaal begeeft.

De huiveringwekkende tape werd woensdag uitgezonden door het radiostation. We horen piloot Miguel Alejandro Quiroga van LaMia Airlines in gesprek met een vrouwelijke luchtverkeersleider in de controletoren van de luchthaven van Medellin. De tape is 11 minuten lang en bevestigt de hypothese dat het vliegtuig zonder brandstof viel.

Uit een gesprek dat een collega-piloot in een ander vliegtuig opving, was al geweten dat piloot Quiroga schreeuwde dat er geen brandstof meer was en dat vlucht CP-2933 met 77 mensen aan boord zou neerstorten boven het Zuid-Amerikaanse land Colombia.

Geef me instructies! Coördinaten!”

We hebben prioriteit nodig om te kunnen landen, we hebben probleem met de brandstof”, zegt de piloot op minuut 1:55 in het gesprek. De luchtverkeersleider zegt hem daarop dat hij nog 7 minuten moet wachten omdat een ander vliegtuig net de landing heeft ingezet.

Op 4:20 later vraagt de duidelijk nerveuze piloot opnieuw toestemming om te landen. “Dit is een noodtoestand, mevrouw. Geef me instructies om te kunnen landen!” Vervolgens hoor je de vrouw alle andere luchtverkeersleiders bevelen om de andere landingen onmiddellijk stop te zetten en prioriteit te geven aan het vliegtuig van Lamia Airlines. “Ik heb toestemming nodig om ONMIDDELLIJK te landen”, eist de piloot op 4:50.

IJzingwekkende laatste momenten tussen piloot en luchtverkeersleider te horen op gelekte audiotape
In een eerder gelekte tape hoorden we boordcommandant Miguel Alejandro Quiroga al in een paniekerig gesprek over brandstoftekort. Foto: rr

Op 9:05 informeert de piloot de controletoren dat de situatie drastisch verergert. “Mijn machine laat me in de steek, ik heb geen brandstof meer!”, horen we hem roepen. De luchtverkeersleider laat weten dat de brandweer paraat staat en de landingsstrook vrij is voor landing. Maar de radar van de piloot is intussen uitgevallen. “Ik heb geen radarsignaal meer, ik kan uw hoogte niet inschatten”, laat ze vervolgens weten aan de piloot.

Op minuut 10:25 uit de piloot zijn laatste woorden. “We vliegen op 9.000 voet. Ik heb coördinaten nodig! Coördinaten!”. Hierna volgt nog de uitroep "Jezus!", en dan valt de piloot stil. Verdere vragen vanuit de controletoren blijven onbeantwoord. “Hij antwoordt niet meer meer. Hij is ontplotft! Hij is ontploft!”, horen we een mannenstem roepen in de controletoren.

“Doe het lukken! Doe het lukken!”

Op sociale media circuleert nog een andere tape van ongeveer vier minuten lang. Collega-piloot Jean Sebastian Upegui voerde tegelijkertijd een vlucht uit en hoorde op zijn boordradio piloot Quiroga ‘mayday’ roepen. Upegui hoorde eveneens hoe zijn collega duidelijk in paniek was en om hulp smeekte. “Er is geen brandstof meer. We storten neer!”, schreeuwde hij. Upegui ving ook de instructies op van de vrouwelijke verkeersleider. “Ik herinner met dat ik voor hen supporterde ‘Doe het lukken! Doe het lukken!’, riep ik tegen hen. Maar toen stopte het plots. De stem in de controlekamer brak en ze klonk heel verdrietig. Wij in het vliegtuig begonnen ook allemaal te huilen”, klinkt het in Upegui’s latere getuigenis.

IJzingwekkende laatste momenten tussen piloot en luchtverkeersleider te horen op gelekte audiotape
Zes mensen overleefden de vlucht: een stewardess, een boordtechnicus en vier leden van de voetbalploeg. Foto: rr

Vlucht CP-2933, die gecharterd was door een Braziliaanse voetbalploeg, crashte dinsdag iets na middernacht toen het aan het dalen was om te landen op de luchthaven van de Colombiaanse stad Medellin. 71 passagiers en bemanningsleden kwamen om. Slechts zes inzittenden overleefden het drama.

Onder de zes overlevers was boordtechnicus Erwin Tumiri, die reeds getuigde aan de pers. “Er brak ineens paniek uit toe passagiers beseften dat we gingen neerstorten. Ze begonnen te roepen en te schreeuwen. Velen maakten hun veiligheidsgordels los en stonden recht . Het toestel nam een duikvlucht en het alarm werd geactiveerd. Het ging razendsnel. Ik denk dat ik kon overleven omdat ik mijn hoofd koel hield en de veiligheidsprocedure strikt volgde”, aldus overlever Tumiri.

Het officiële onderzoek, dat nog wacht op de vondst van de zwarte dozen, is volop aan de gang.

LEES HIER HET VOLLEDIGE GESPREK

Piloot: “Ik heb coördinaten nodig voor de nadering.”
Luchtverkeersleiding: “Begrepen. Er bevindt zich momenteel een vliegtuig onder jou die een nadering uitvoert. Daarna zal ik u coördinaten geven.”

...

Luchtverkeersleiding: “Hoeveel tijd heeft u om de nadering uit te voeren?”
Piloot: “We hebben een brandstoftekort, daarom vraag ik u om onmiddellijk instructies te geven.”

...

Luchtverkeersleiding: “AVIANCA 9356 start nu nadering.”
Piloot vlucht AVIANCA: “Ik start de nadering, 190 AVIANCA 9356”

...

Piloot: “Ik moet onmiddellijk landen, LAMIA 2933.”
Luchtverkeersleiding: “VIVACOLOMBIA 3020, annuleer nadering”

...

Luchtverkeersleiding: “Draai naar links, route 0-1-0.”
Luchtverkeersleiding: “LAMIA 933, u kunt nu naar de rechterkant om de landing aan te vatten. Merk op dat de transit zich een mijl onder u bevindt.”
Piloot: “Transit is in zicht.”
Luchtverkeersleiding: “Kapitein, u bevindt zich op route 2-0-1, ik moet u naar een lager niveau brengen. U moet aan de rechterkant blijven om de afdaling aan te vatten.”
Piloot: “Negatief...”

...

Piloot: “We bevinden ons in de tracker.”
Luchtverkeersleiding: “De landingsbaan is klaar. Verwacht regen op het wegdek, LAMIA 933. De brandweer is verwittigd.”
Piloot: “Coördinaten voor de landingsbaan alstublieft.”
Luchtverkeersleiding: “We verloren het radarsignaal. Ik heb nog geen coördinaten, geef ons nu uw route door.”

...

Piloot: “We bevinden ons op route 3-6-0, 3-6-0.”
Luchtverkeersleiding: “Draai naar links 0-1-0 en ga verder naar de rand van Rio Negro.”

...

Luchtverkeersleiding: “Ik bevestig: naar de linkerkant op route 3-5-0.”
Piloot: Naar de linkerkant, 3-5-0”
Luchtverkeersleiding: “Correct, u bevindt zich op een mijl van de rand van Rio Negro.”

...

Luchtverkeersleiding: “Ik weet uw hoogte niet, LAMIA 933.”
Piloot: “9.000 voet...”
Piloot: “Coördinaten! Coördinaten!”

...

Luchtverkeersleiding: “U bevindt zich op 8.2 mijl van de landingsbaan.”
Piloot: “Jezus.”
Luchtverkeersleiding: “Op welke hoogte bevindt u zich?” (stilte)
Luchtverkeersleiding: “LAMIA 933, positie?”

...

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees