Gent verwacht 6,7 miljoen euro extra aan boetes en parkeergeld in 2017

Gent verwacht 6,7 miljoen euro extra aan boetes en parkeergeld in 2017

Foto: datawrapper/De Gentenaar

Gent - Het Mobiliteitsbedrijf, dat het parkeren in Gent regelt, verwacht volgend jaar 22 procent meer inkomsten, goed voor 6,71 miljoen euro extra. De nieuwe parkeertarieven, maar vooral de slimme camera's aan de voetgangerszone, brengen miljoenen op.

Het Mobiliteitsbedrijf schat het werkjaar 2016 te kunnen afsluiten met 29,04 miljoen euro inkomsten. Dat geld komt voornamelijk uit de parkeerautomaten, parkeergarages en retributies. Het is bijna een miljoen meer dan eind 2015.

In 2017 zullen de inkomsten echter helemaal de hoogte in schieten. Dat blijkt uit het nieuwe meerjarenplan van de Stad Gent. Het Mobiliteitsbedrijf schat volgend jaar 6,71 miljoen euro méér binnen te krijgen, een stijging van de inkomsten met 22,5 procent.

Een deel van de verklaring ligt voor de hand: hogere tarieven en meer parkeercontroles. De opbrengst van de parkeergarages en -automaten zal volgens het meerjarenplan stijgen met bijna 15 procent. Die van de parkeerretributies met 5 procent.

Duur camerasysteem

De grootste stroom van extra inkomsten komt echter uit de nummerplaatcamera's. Om te zorgen dat minder auto's door de Gentse voetgangerszone rijden, kan elke auto zonder vergunning een GAS-boete van 55 euro krijgen.

Dat kan nu al, maar het Mobiliteitsbedrijf is nog volop bezig met de installatie van camera's op 32 plaatsen rondom de voetgangerszone. Een duur systeem, maar eentje dat geld in het laatje brengt. Zeker wanneer alle camera's er volgend jaar staan. Dit jaar brachten de eerste camera's 683.000 euro op. In 2017 wordt de opbrengst geschat op 4,9 miljoen.

“Het gaat niet om een streefdoel, maar een raming”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “We weten eigenlijk niet hoeveel inkomsten te verwachten. De resultaten van de eerste twee plaatsen met camera's zijn geëxtrapoleerd naar alle 32. Daarvan hebben we 70 procent genomen. Je moet er nu eenmaal een bedrag op plakken. Maar we hopen dat het aantal boetes lager ligt. De bedoeling is niet zoveel mogelijk boetes geven, maar een betere voetgangerszone.”

N-VA kaartte de gestegen inkomsten aan in de gemeenteraad. “De enorme stijging toont aan dat men meteen na de opstart van de camera's boetes wil beginnen uit te schrijven”, zegt gemeenteraadslid Sandra Van Renter­ghem.

“Ik ken het plan, omdat ik in de gemeenteraad zit. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedere burger weet dat hij een GAS-boete kan krijgen. Dat mensen zich in de beginperiode vergissen, is toch normaal?”, vindt Van Renterghem.

Schepen Watteeuw belooft een waarschuwingsperiode na 3 april. “Net zoals bij de start van de eerste camera's aan de Sint-Michielshelling.”

Na een jaar verwacht het Mobiliteitsbedrijf dat de automobilisten het camerasysteem beginnen te kennen. De geschatte inkomsten zakken dan tot 3,9 miljoen euro in 2018. Maar nog minstens tot 2020 wordt de jaarlijkse opbrengst van het camerasysteem geschat op 2,30 miljoen euro.

LEES HIER: Wat doet het Mobiliteitsbedrijf met de Gentse parkeermiljoenen?

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio