Vijftien Belgen aan de start

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter

Foto: BELGA

Op 2 januari 2017 start de 39e editie van de Dakar, de 9e in Zuid-Amerika. In tegenstelling tot de voorbije Zuid-Amerikaanse edities start de wedstrijd niet in Buenos Aires maar in de Paraguyaanse hoofdstad Asunción. Met Paraguay doet de Dakar het 29e land in de geschiedenis van de wedstrijd aan. Boliva is het derde land in deze Dakar. Dagenlang wordt er op grote hoogte gereden. Na een trip van ruim 9000 kilometer waarvan 4000 kilometer verspreid over 12 klassementsritten eindigt de Dakar op 16 januari. De finish ligt zoals steeds in de Argentijnse hoofdstand Buenos Aires.

“De deelnemers vertrekken uit Asunción in een tropisch klimaat, bij temperaturen van om en bij de 40 graden”, legt wedstrijdleider Etienne Lavigne uit. “Maar een paar dagen later krijgen ze te maken met temperaturen van rond het vriespunt, op de hoogvlaktes van Bolivia. Contrast is er ook in de hoogte: we gaan van zeeniveau naar bijna 5000 meter hoogte, en we blijven bijna een week op meer dan 3000 meter hoogte. De Dakar van 2017 is vierdimensionaal.”

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter

De ontscheping in de haven van Buenos Aires gebeurt vanaf 27 december waarna de hele karavaan aan een tocht van ruim 1200 richting Paraguay begint. Na de technische en administratieve controles start de Dakar op 2 januari met een korte klassementsrit van 39 km. Op woensdag staat de eerste test op het programma met off-piste en wordt er naar grote hoogte geklommen. “Fysiek en mechanisch wordt het zwaar, maar het zwaarste zal de rally zelf zijn”, zegt sportief directeur Marc Coma. “De navigatie wordt anders, doordat de rol van de gps wordt beperkt. Zelfs de verborgen waypoints worden grotendeels vervangen door zogeheten controlled waypoints (WPC) die slechts worden geactiveerd als het voertuig er is. Door dit systeem hebben de deelnemers minder hulp van de apparatuur en wordt het goede oude kompas in feite in eren hersteld.” De rustdag op zondag wordt in La Paz gehouden met temperaturen rond het vriespunt.

De Dakarorganisatie mag zich ook verwachten aan protesten in Bolivia waar er een waterschaarste heerst. Eerder liet de organisatie via een persbericht weten dat ze hun eigen water meenemen en op die manier volledig autonoom zijn.

De tweede week begint met een marathonetappe op grote hoogte waarbij de teams geen beroep kunnen doen op hun assistentie. Tijdens het tweede deel op dinsdag gaat de karavaan opnieuw richtig zeeniveau. De koninginnenrit van deze Dakar wordt op woensdag 11 januari gereden met ruim 400 kilometer off-piste inclusief de duinen van Fiambala. Op vrijdag zijn de duinen van San Juan de laatste hindernis vooraleer het op de slotdag richting eindpodium in Buenos Aires gaat.

Peugeot favoriet, MINI en Overdrive outsiders

Het Peugeot team is de grote favoriet voor de eindzege in deze Dakar. Het heeft met de Fransman Stéphane Peterhansel ook de titelverdediger in huis. Hij won deze wedstrijd al 12 keer, 6 keer bij de motoren en 6 keer bij de wagens.

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter
Foto: AFP

Met ook Carlos Sainz (1 zege bij de wagens) en Cyril Despres (5 zeges bij de motoren) hebben ze nog twee andere ex-winnaars in hun rangen en dan is er uiteraard ook nog negenvoudig wereldkampioen rally Sébastien Loeb die vorig jaar indruk maakte bij zijn debuut. Mikko Hirvonen (MINI) is één van de speerpunten van het X-raid team. Samen met Yazeed Al Rajhi en Orlando Terranova moet hij MINI opnieuw met de successen van weleer laten aansluiten. MINI won voor het laatst in 2015. Dat gebeurde toen met Nasser Al-Attiyah die vorig jaar nipt naast de zege greep. De Qatarees is na de Dakar 2016 overgestapt naar het Belgische Overdrive Racing team. De zege in de wereldbeker zet de ambities van rijder en het Belgische team kracht bij. De Belgische teammanager Jean-Marc Fortin heeft met Giniel de Villiers (2009) en Nani Roma (2014) nog twee andere ex-winnaars in zijn team.

Bij de vrachtwagens belooft het opnieuw een spannende strijd te worden. Titelverdediger Gerard de Rooy (Iveco) behoort ook dit jaar tot de favorieten maar samen met hem zijn er nog een hele rist snelle Nederlanders die azen op de eindzege. De Kamaz-rijders Nikolaev en Mardeev azen op revanche voor een mindere Dakar in 2016.

Vijftien Belgen aan de start

316 voertuigen hebben zich ingeschreven voor de Dakar waarvan 83 auto’s, 146 motoren en 87 vrachtwagens. Onder hen bevinden zich 15 Belgen.

Voor het eerst in twee jaar neemt er met Gilles Vanderweyen (KTM) opnieuw een Belgische motorrijder deel aan de Dakar. Tom Colsoul is de enige Belgische corijder die aan de start komt bij de wagens. Hij mikt op de top 10. Onder de deelnemers bij de wagens is er geen Belgische rijder, wel een Belgisch team. Jean-Marc Fortin zet 96 mensen in verspreid over 26 voertuigen waarvan 8 wedstrijdwagens.

Bij de vrachtwagens vinden we het gros van de Belgische deelnemers. Met Jan Van der Vaet (MAN) en Serge Bruynkens (MAN) zijn er twee Belgen in koers die terecht podiumambities hebben. Met zijn 73 jaar is Noël Essers de oudste Belg in de race. Charly Gotlib is de meest ervaren Belg. Hij begint aan zijn 28e Dakar.

Vanderweyen: “Koude schrikt me meer af dan hitte”

“Ik debuteerde in 2013 maar na twee ritten was mijn Dakar al voorbij”, opent motorrijder Gilles Vanderweyen. “Elektrische problemen deden mij de das om. Het was een grote ontgoocheling. Maar ook zonder die problemen had ik waarschijnlijk de finish niet gehaald. Ik had toen bijna geen ervaring. Sinds 2013 heb ik veel gereden en startte ik onder andere in de Lybia Rally en de Afrika Race. Het feit dat ik nu meer ervaring heb én omdat de Dakar in vergelijking met de voorgaande jaren vroeger start zijn de twee redenen waarom ik dit jaar opnieuw deelneem. Als bedrijfsrevisor is het belangrijk dat ik niet te lang afwezig blijf van het werk.”

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter
Foto: EdA

“Samen met 8 andere deelnemers waaronder een Fransman, een Nederlander en Botswaan, maak ik deel uit van het Nomade Team”, vervolgt Vanderweyen. “Als voorbereiding op deze Dakar slaap ik al drie weken in een hoogtetent. We rijden 6 dagen op grote hoogte en dan kan je maar beter voorbereid zijn. Het wordt een complexe Dakar met grote temperatuurverschillen en verschillende terreinen. Ik kan goed tegen de hitte, de koude schrikt me meer af. De derde rit wordt volgens mij de moeilijkste. Door middel van drie verbindingsritten en twee klassementsritten klimmen we naar 4000 meter. Het doel is Buenos Aires te halen. Daarvoor zal ik snel moeten rijden.”

Colsoul: “Wie niet tegen de hoogte kan, heeft een probleem”

Na afloop van de vorige Dakar maakte Tom Colsoul de overstap van Overdrive naar MINI. Aan de vooravond van zijn 12e Dakar, zijn 3e bij de wagens, is Colsoul ambitieus. “Top 10 is het minimum maar het wordt een lastige opdracht”, legt hij uit.

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter
Foto: BELGA

“Ik lig nu onder contract bij X-raid en dat is een vrij uitzonderlijke situatie”, probeert Colsoul te verduidelijken. “Bij Toyota heeft niemand een contract en Peugeot stopt na 2018 met de Dakar. Ik heb 10 jaar naar dit moment toegewerkt. Mijn team heeft me op alle mogelijke manieren getest en me vier verschillende rijders voorgesteld. Jakub Przygonski stond helemaal bovenaan mijn lijstje. Hij is een jonge kerel die al 7 Dakars op de teller heeft waarvan 6 met de motor. Hij heeft potentieel en omdat hij van origine een motorrijder is, denkt hij ook met mij mee als het om navigatie gaat.”

“De organisatie zet in op de hoogte, het verschil in temperatuur, de lengte van de ritten en de navigatie. Wie niet tegen de hoogte kan, heeft een probleem”, denkt Colsoul. “Ik heb geen schrik van de hoogte en ben ook goed voorbereid. Sinds begin deze maand slaap ik in een hoogtetent op 4000 meter. Ook de temperatuur schrikt mij niet meteen af. Er bestaat geen slecht weer, er bestaan alleen slechte kleren. Je kan je daar op voorzien. Navigatie is een heikel punt. ASO heeft alle hulpmiddelen verbannen zodat de pure navigatie opnieuw een kans krijgt. Ik heb nooit echt veel op GPS gereden en ik juich deze evolutie toe.

“Met een ‘Closed Waypoint’ (WPC) is er ook een interessante nieuwigheid”, vervolgt Colsoul. “Bij een normaal waypoint volstaat het om in een straal van 800 meter te komen waarna je een signaal krijgt dat je het waypoint ontdekt hebt en dan komt er een pijl tevoorschijn die de richting aanduidt. Bij een WPC krijg je een melding wanneer je binnen de straal van 300 meter komt maar je weet niet of het links, rechts, of voor je ligt. Op de piste heb ik er geen probleem mee maar als zo’n waypoint buiten de piste ligt dan zou dat wel zijn impact kunnen hebben. Daarenboven is dit ook niet zonder gevaar. Het gaat zo slecht met de Dakar dat ze opnieuw spectaculaire beelden nodig hebben. We staan met dik 80 wagens aan de start. Dat is belachelijk. Ik heb wel tegen Marc Coma, mede verantwoordelijk voor het parcours, gezegd dat de wijzigingen in het reglement niet ten koste van de veiligheid mogen gaan.”

Hoge verwachtingen bij Overdrive Racing team

Het Belgische Overdrive Racing van Jean-Marc Fortin neemt dit jaar met acht wedstrijdwagens deel aan de Dakar. “Acht rijders, waaronder drie ex-winnaars en acht verschillende nationaliteiten, dat zorgt voor hooggespannen verwachtingen”, weet teammanager Jean-Marc Fortin.

“Maar laat ons toch maar sereen zijn en stellen dat we een niet te onderschatten outsider zijn”, opent Fortin. “Peugeot is torenhoog favoriet. Niet alleen omwille van hun rijders, ook vanwege de ervaring en het budget. Zij beschikken over 25 miljoen euro, wij over 5 miljoen euro. Dat verschil moet ergens zitten. Maar dat wil niet zeggen dat wij ons zomaar gaan laten doen. Integendeel. Overdrive won de wereldbeker cross country bij de teams, Nasser Al Attiyah deed dat bij de rijders. Die successen zorgen niet voor druk, ze zijn eerder een motivatie.”

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter
Foto: BELGA

“Met Nasser Al Attiyah, Nani Roma en Giniel de Villiers heb ik drie ex-winnaars in mijn team”, vervolgt Fortin. “Al Attiyah gaat vanaf de eerste meters aanvallen, de andere twee zijn dan weer iets voorzichtiger al moeten we dat toch met een korreltje zout nemen. Wie deze Dakar wil winnen zal vanaf de eerste meter voluit moeten gaan. Het wordt sowieso de moeilijkste Dakar sinds jaren. Niet de stuurmanskunst of de techniek maar de navigatie is dit jaar het belangrijkste. Daar ligt de sleutel tot succes voor deze Dakar. Hulpmiddelen zijn afgeschaft, smartphones aan boord van wedstrijdwagens zijn verboden en waypoints zullen later opgemerkt worden. Het wordt extreem moeilijk. Tot vorig jaar volstond een goede rijder maar vanaf deze editie wordt het werk van de navigator opnieuw in ere hersteld. Vorig jaar eindigden we met De Villiers op de derde plaats. Dit jaar is het podium opnieuw het doel.”

Van der Vaet: “We zijn kanshebber op de eindzege”

Jan Van der Vaet start voor het tweede jaar op rij aan de zijde van de Nederlander Hans Stacey. Het doel is beter te doen dan de vierde plaats vorig jaar.

“Ik sta aan de vooravond van mijn 7e Dakar, de tweede opeenvolgende met Hans Stacey”, aldus Jan Van der Vaet. “Vorig jaar wonnen we twee ritten maar eindigden we als vierde, net naast het podium. Dit jaar is het de ambitie om op het podium te staan en liefst zo hoog mogelijk. De Dakar bij de vrachtwagens wordt ook dit jaar een zeer competitief gebeuren. Ik schat dat er een 15 à 20 kanshebbers op de eindzege zijn. Wij zijn daar één van. Als Hans niet zou kunnen winnen zou hij ook niet van start gaan.”

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter
Foto: Photo News

“Zoals het cliché het wil is de Dakar die voor de deur staat de zwaarste”, vervolgt Van der Vaet. “Dit jaar zijn er wijzigingen op vlak van navigatie waardoor we een meer open en onvoorspelbare wedstrijd kunnen krijgen. De verschillende weersomstandigheden en de hoogte gaan een grote rol spelen. Bij de start worden er temperaturen tot 45 graden verwacht om drie dagen later op een hoogte van 4000 meter en 4 graden te vertoeven. We blijven dit jaar zes dagen boven een hoogte van 4000 meter. Niet ziek worden, jezelf dagelijks goed verzorgen en gespaard blijven van technische tegenslagen lijkt mij de ideale mix om het in deze Dakar ver te schoppen.”

Serge Bruynkens wil in zijn dertiende Dakar eindelijk eens een gooi doen naar een podiumplaats. Dat lukte nog nooit eerder: “Mijn dertiende Dakar rijd ik aan de zijde van de Kazak Artur Ardevichus en de Nederlander Michel Huisman. Artur heeft nog ooit voor het Kamaz team gereden. Hij heeft de reputatie van een wildebras te zijn maar eigenlijk is hij de rust zelve. Hij is zeer gedisciplineerd, betrokken, doet alles in overleg en kijkt altijd naar het team. Hij kan goed in de duinen rijden en neemt weinig risico’s. Ik kijk er echt naar uit om samen met hem van start te gaan. Eerder dit jaar hebben we samen de Silk Way rally gereden en nadien hebben we nog getest in Marokko. De ambitie is het podium. Ik zeg dat nu al jaren maar nu hoop ik er toch eindelijk eens op te staan. Makkelijk wordt het niet want naast de stevige concurrentie is er ook nog de grote hoogte. Vorig jaar heeft hij enorm ziek geweest. Het wordt een beetje afwachten hoe het nu zal verlopen.”

Met zijn 28 deelnames is Charly Gotlib één van de meest ervaren Dakaristen die op 2 januari van start gaan in Paraguay. Dit jaar deelt Gotlib opnieuw de cabine met de Spanjaard Albert Llovera en de Tsjech Jaromir Martinec. “Hetzelfde team en dezelfde vrachtwagen. De keuze om opnieuw met Albert van start te gaan was snel gemaakt”, aldus Charly Gotlib. “De truck heeft een doorgedreven onderhoud gekregen. Dat is ook het geval voor de speciale onderdelen die mijn verlamde rijder moeten toelaten in de beste omstandigheden de vrachtwagen te besturen. Het doel is uitrijden en als het kan de top 25. Er is meer aandacht voor navigatie en dat stemt mij tevreden. De voorbije edities waren op dat vlak een lachertje. De grote uitdaging wordt het weer. Bij de start gaan we bakken om drie dagen later bijna een week ‘s nachts met het vriespunt te flirten. De grote onbekende wordt Bolivia en dan heb ik het niet over het parcours. Er heerst daar een waterschaarste en ik vraag mij af hoe de lokale bevolking ons gaat ontvangen. De wedstrijdleiding liet via een persbericht weten dat zij hun eigen water bij zich hebben maar hoe gaan de mensen reageren wanneer een team een wagen of vrachtwagen zal wassen terwijl zij ginder geen water hebben? Diezelfde wedstrijdleiding spreekt in de eerste week over duinen maar ik heb geen weet van duinen boven de 4000 meter. Ik hoop dat wij als deelnemers aangenaam verrast zullen worden.”

Steven Rotsaert,Joeri Christian en Thomas Stroo (MAN) starten als volledig Belgisch team aan de Dakar. Voor Rotsaert is het zijn vijfde Dakar. Joeri Christian begint, net als Thomas Stroo, aan zijn tweede Dakar maar voor Stroo is het wel zijn eerste in wedstrijdconfiguratie. “Tijdens onze ultieme test in de Olympia Rally van oktober dit jaar merkten we dat onze koelingsproblemen van de vorige Dakar opgelost waren”, legt Steven Rotsaert uit. “Het mindere aan die wedstrijd was dat na het nemen van een duin onze navigator Dirk Dendooven een rugblessure opliep waardoor hij verstek moet geven. Joeri Christian neemt zijn rol als navigator over. Net als vorig jaar rijden wij en teamgenoot Dave Ingels in dienst van het officiële Peugeot-team. Wij staan in de bivak net naast het Peugeot-team en zijn volledig onafhankelijk, maar de afspraak is dat als er één van de vier Peugeots in wedstrijd problemen heeft wij hen bijstaan.”

Dave Ingels begint aan zijn vijfde Dakar. Vorig jaar haalde hij het einde van de wedstrijd niet. Een kapotte radiator was toen spelbreker: “Dit jaar hopen we wel aan de finish te staan”, aldus Ingels. “Uitrijden en als eerste eindigen in de 6x6 klasse is de ambitie. Samen met Steven Rotsaert werken we ook dit jaar een beetje voor het officiële Peugeot-team. Wij hebben onderdelen bij en in geval van problemen moeten wij onmiddellijk naar de desbetreffende rijder. Steven moet maximum 1 uur ter plaatse blijven, wij maximum 3 uur. Peugeot is een belangrijke factor om deel te nemen. Dat heeft uiteraard ook een financieel karakter want stel dat we een jaar overslaan dan is de link verbroken en riskeren we dat ze het jaar nadien geen beroep meer op ons doen.”

Na een afwezigheid van drie jaar neemt Tom De Leeuw opnieuw deel aan de Dakar. “De Dakar is een drug. Ik heb heel even aan stoppen gedacht maar kijk, ik sta opnieuw aan de start”, lacht De Leeuw. “De mogelijkheid deed zich voor en ik heb niet getwijfeld”, legt De Leeuw die bij zijn vorige deelname moest opgeven na een crash, uit. “Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik wil me niet echt uitspreken over mijn ambitie maar in het team wordt stiekem gehoopt op de top 15. Het wordt niet mijn eerste Dakar bij de vrachtwagens maar het team en de truck zijn wel nagelnieuw. Voor Victor Willem Versteyen wordt het zijn derde Dakar. Hij is geen roekeloze rijder en dat zorgt toch voor interne rust.”

Alles wat u moet weten over Dakar 2017: uitdagingen met hoogte, navigatie als scherprechter
Foto: BELGA

Noël Essers trekt samen met Johan Coninx en Marc Lauwers opnieuw naar Zuid-Amerika om deel te nemen aan de Dakar-rally. Essers, die onlangs verkozen werd tot Limburgse ondernemer van het jaar, wordt op oudejaarsavond 73 jaar. “Vorig jaar eindigden we op de 27e plaats”, aldus Essers. “Ik heb mijn kinderen en kleinkinderen beloofd dat ‘bompa camion’ voorzichtig zal zijn. Op mijn 73e wordt het misschien tijd om af te bouwen. Ik denk dat dit mijn laatste Dakar wordt. Al weet je dat nooit. Aan mijn deelname zit ook een zakelijk kantje. Ons bedrijf is ook actief in Zuid-Amerika en ik wil dat continent echt leren kennen. De Dakar is daar een ideale manier voor. Vorig jaar zijn we tot 5000 meter hoogte geklommen en ik heb toen niet de minste last gehad. Ik heb de verplichte pilletjes tegen hoogteziekte in mijn koffer gestoken, net als de nodige zuurstof. Ik denk dat de mechaniek het moeilijker met de hoogte zal hebben dan ikzelf.”

Limburger Dave Berghmans ten slotte staat voor zijn debuut in de Dakar, althans in wedstrijd zelf. Vorig jaar maakte Berghmans deel uit van het team van Noël Essers, maar nam hij niet deel aan de wedstrijd. “Samen met de Fransman Thomas Robineau en de Portugees Jose Martens beman ik de Iveco met startnummer 529”, aldus Berghmans. “Ik ben al acht jaar bezig met mijn hobby en in het verleden heb ik met het Gregoor Racing Team al eens deel genomen aan de Africa Race maar dit is toch heel iets anders. Wij rijden in dienst van Overdrive Racing. Wanneer één van de rijders problemen heeft moeten wij ter plaatse gaan. Voor mij is dit nieuw maar het team waar ik deel van uit maak is daar echt in gespecialiseerd.”

De vijftien Belgen:

Motoren:
#102 Gilles Vanderweyen (KTM)

Wagens:
#316 Jakub Przygonski (Pol) - Tom Colsoul (MINI)

Vrachtwagens:
#504 Hans Stacey (Ned) - Jan Van der Vaet (Bel) - Hugo Kuppen (Ned) MAN
#512 Artur Ardavichus (Kaz) - Serge Bruynkens (Bel) - Michel Huisman (Ned) MAN
#520 Steven Rotsaert (Bel) - Joeri Christiaen (Bel) - Thomas Stroo (Bel) MAN
#523 Victor Willem Versteijnen (Ned) - Tom De Leeuw (Bel) - Aart Schoones (Ned) Scania
#527 Noël Essers (Bel) - Johan Cooninx (Bel) - Marc Lauwers (Bel) MAN
#529 Thomas Robineau (Fra) - Jose Martins (Por) - Dave Berghmans (Bel) Iveco
#538 Albert Llovera (Spa) - Charly Gotlib (Bel) - Jaromir Martinec (Tsj) Tatra
#541 Dave Ingels (Bel) - Benny Raes (Bel) - Michael Wrzos (Pol) MAN

Het parcours:

. 2 januari: eerste rit, Asuncion (Par) - Resistencia (Arg)
Moto’s-quads-auto’s-SSV-vrachtwagens: 346 km, waarvan 39 km tegen de tijd

. 3 januari: tweede rit, Resistencia (Arg) - San Miguel De Tucuman (Arg)
Moto’s-quads-auto’s-SSV: 803 km, waarvan 275 km tegen de tijd
Vrachtwagens: 812 km, waarvan 284 km tegen de tijd

. 4 januari: derde rit, San Miguel De Tucuman (Arg) - San Salvador De Jujuy (Arg)
Moto’s-quads-auto’s-SSV: 780 km, waarvan 364 km tegen de tijd
Vrachtwagens: 757 km, waarvan 199 km tegen de tijd

. 5 januari: vierde rit, San Salvador De Jujuy (Arg) - Tupiza (Bol)
Moto’s-quads-auto’s-SSV-vrachtwagens: 521 km, waarvan 416 km tegen de tijd

. 6 januari: vijfde rit, Tupiza (Bol) - Oruro (Bol)
Moto’s-quads-auto’s-SSV: 692 km, waarvan 447 km tegen de tijd
Vrachtwagens: 683 km, waarvan 438 km tegen de tijd

. 7 januari: zesde rit, Oruro (Bol) - La Paz (Bol)
Moto’s-quads-auto’s-SSV: 786 km, waarvan 527 km tegen de tijd
Vrachtwagens: 772 km, waarvan 513 km tegen de tijd

. 8 januari: rustdag

. 9 januari: zevende rit, La Paz (Bol) - Uyuni (Bol)
Moto’s-quads-auto’s-SSV-vrachtwagens: 622 km, waarvan 322 km tegen de tijd

. 10 januari: achtste rit, Uyuni (Bol) - Salta (Arg)
Moto’s-quads-auto’s-SSV-vrachtwagens: 892 km, waarvan 492 km tegen de tijd

. 11 januari: negende rit, Salta (Arg) - Chilecito (Arg)
Moto’s-quads-auto’s-SSV-vrachtwagens: 977 km, waarvan 406 km tegen de tijd

. 12 januari: tiende rit, Chilecto (Arg) - San Juan (Arg)
Moto’s-quads-auto’s-SSV-vrachtwagens: 751 km, waarvan 449 km tegen de tijd

. 13 januari: elfde rit, San Juano (Arg) - Rio Cuarto (Arg)
Moto’s-quads-vrachtwagens: 754 km, waarvan 288 km tegen de tijd
Auto’s-SSV: 759 km, waarvan 292 km tegen de tijd

. 14 januari: twaalfde rit, Rio Cuarto (Arg) - Buenos Aires (Arg)
Moto’s-quads-auto’s-SSV-vrachtwagens: 786 km, waarvan 64 km tegen de tijd

Totale afstanden:

Moto’s-quads: 8818 km, waarvan 4088 km tegen de tijd
Auto’s-SSV: 8823 km, waarvan 4093 km tegen de tijd
Vrachtwagens: 8782 km, waarvan 3909 km tegen de tijd

Corrigeer