Trein vertrekt zonder machinist en ontspoort in Vorst

Trein vertrekt zonder machinist en ontspoort in Vorst

Foto: Photo News

Brussel -

Een lege trein is deze ochtend ontspoord in Vorst nadat hij zonder machinist en begeleider was vertrokken. Volgens de NMBS zorgde een veiligheidssyteem ervoor dat de trein automatisch uit de rails werd gelicht toen die na een soloritje van enkele honderden meters een wissel passeerde. “Zo is er op geen enkel moment hinder of gevaar geweest voor het reizigersverkeer.”

Een passagierstrein van het type Desiro is vanochtend omstreeks 5.10 uur vertrokken zonder machinist en begeleider. “De trein is ontsnapt uit de parkeerplaats in Vorst”, bevestigt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS. “Het ging om een trein waaraan nog een andere wagon vasthing. Enkele honderden meters verder is de eerste trein ontspoord.

“Dat is gebeurd door een veiligheidssysteem, waarbij automatisch de trein lichtjes ontspoort als die een wissel passeert die zou kunnen leiden tot een gevaarlijke botsing met reizigersverkeer”, zegt Dimitri Temmerman. “Door die uitgelokte ontsporing is er nooit hinder geweest voor het treinverkeer behalve voor één trein tussen Brussel-Zuid en Brussel-Luxemburg die werd geschrapt.”

De ontspoorde trein kwam tot stilstand in een hoek van 45 graden op de rails. Een hulpvoertuig is onderweg om het spoor vrij te maken.

De NMBS heeft voorlopig geen idee over de oorzaak. Hoe een trein zomaar kan “ontsnappen” zonder aanwezigheid van een mens, blijft een raadsel. Volgens de Waalse spoorwegvakbond CGSP zou de noodrem niet gefunctioneerd hebben. Drie kwartier later had deze trein vol passagiers moeten zitten.

“Dat de noodrem niet heeft gewerkt is normaal”, aldus de NMBS. “Die treedt enkel in werking als de trein een sein passeert, wat na een traject van nauwelijks enkele honderden meters nog niet het geval was.”

Ramptrein

De Desiro heeft de reputatie van “ramptrein”. In 2015 verloor een treinstel op de lijn Antwerpen-Oostende in Lokeren zijn drie laatste rijtuigen tijdens het rijden. Voordien waren er ook regelmatig problemen met de deuren die niet altijd automatisch sluiten, met de airco en de communicatiesystemen.

De NMBS kocht meer dan tien jaar geleden 306 Desiro’s bij het Duitse Siemens maar de kinderziektes bleven zich opstapelen. In die mate zelfs dat de toenmalige spoorbaas Jo Cornu verzuchtte: “Zou Siemens het appreciëren als hun auto al 8000 kilometer stilstond?”

“We hebben hard gewerkt aan die problemen”, zegt de woordvoerder. “Die zijn allemaal geleidelijk opgelost.”

Voor de socialistische vakbond is de maat vol, aldus persagentschap Belga. De vakbond herinnert eraan dat onlangs nog verschillende ongevallen op het nippertje konden vermeden worden en dat de NMBS plannen heeft om de Desiro zonder begeleider te laten rijden.

“Dat laatste is inderdaad een idee van ons”, bevestigt de woordvoerder. ‘"Maar het kan nooit de bedoeling zijn om ook de bestuurder weg te laten.’"

Corrigeer

MEER NIEUWS