Systeem van deelfietsen loopt als een...trein

Systeem van deelfietsen loopt als een...trein

Vorig jaar werden er 180.000 ritjes afgelegd met een Blue-Bike, wat 40.000 meer is dan het jaar daarvoor en een verzesvoudiging in drie jaar. Ook Velo-Antwerpen, het populairste deelfietsenproject in de Scheldestad zit stevig in de lift en breidt haar fietsvloot uit met liefst 1350 stuks.

Blue-Bike haalde in 2016 een recordaantal van 180.000 ritten. “De klant toont zich in bevragingen erg tevreden over het systeem”, zegt Deborah Anné van Blue Mobility. De blauwe fietsen staan in 53 stations gestald en worden vooral gebruikt door mensen die ergens heen rijden met de trein en dan een fiets nemen om sneller in het centrum van de stad door te dringen. “Die tevredenheid vertaalt zich in mond tot mond reclame en dus een haast automatisch toenemend gebruik”, aldus de directeur.

Daarom wil Blue-Bike dit jaar minstens 15 nieuwe fietsstations openen. “Die nieuwe stations zullen niet noodzakelijk naast een treinstation liggen maar steeds vaker ook naast een parking aan de rand van de stad of een eindhalte van het openbaar vervoer.”Waar de nieuwe locaties zullen komen, wil men nog niet prijsgeven.

Daarnaast wil Blue-Bike in 2017 beginnen met een vernieuwing van de fietsvloot. “De eerste generatie (van vijf jaar oude vehikels, red.) is immers toe aan vernieuwing”, aldus de directeur. “De nieuwe fietsen zullen tal van technische vernieuwingen vertonen zoals zeven versnellingen en lichten die altijd branden.”

Blue-Bike telt nu 1300 verschillende fietsen, wat al 200 meer is dan eind 2015.

“ Eind 2017 willen we dan werk maken van het invoeren van kinderfietsen, bakfietsen, elektrische rijwielen en ook hippere modellen.”

Hieronder vindt u ook de lijst van tien populairste Vlaamse Blue-Bike plekken. “Het kan verbazend zijn dat Deinze onze nummer één is maar dat komt omdat de gemeente het gebruik gratis heeft gemaakt. We zien daar dat inwoners op den duur de fietsen dagelijks gaan gebruiken.”

1. DEINZE

2. HASSELT

3. GENT SINT-PIETERS

4. BRUGGE

5.LEUVEN

6.MECHELEN

7.DENDERMONDE

8.ANTWERPEN-CENTRAAL

9.OOSTENDE

10.GENT-DAMPOORT

Velo-Antwerpen

Systeem van deelfietsen loopt als een...trein
Foto: pol de wilde

Blue-Bikes moet je opnieuw afleveren aan het punt waar je de fiets hebt ontleend. Bij de fietsen van Velo-Antwerpen is dat niet het geval. Die rijwielen kan je achterlaten aan eender welk ander van de 150 bestaande stations in het Antwerpse. “Dat maakt onze fietsen uitermate geschikt om van de ene plek naar de andere te rijden in de stad”, zegt operationeel verantwoordelijke Dimitri Rondeaux.

Het systeem is vooral populair omdat je het eerste half uur gratis fietst. “Het is onze bedoeling om de gebruikers te stimuleren de ritjes kort en kosteloos te houden”, aldus Rondeaux. Er moet enkel een jaarkaart van 49 euro worden betaald. Velo-Vlaanderen leeft vooral van subsidies van de gemeente Antwerpen.

Door de populariteit kampte Velo-Antwerpen al een tijdje met een indrukwekkende wachtlijst. “Op dit moment zijn er 34.500 jaarkaarthouders en staan er 16.000 mensen op een wachtlijst voor een abonnement”, zegt Rondeaux. “Tegen eind februari moet die lijst weggewerkt zijn. Dat kan eindelijk omdat we 112 nieuwe stations willen openstellen. Die zullen, op 10 na, allemaal buiten de Singel liggen in de verschillende Antwerpse districten. Ook ons fietsenpark wordt aanzienlijk uitgebreid van de bestaande 1800 naar 3150 rijwielen.”

De drukste plek voor de Antwerpse deelfietsen is de De Keyserlei.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S