Hoe onze kust beschermen tegen 1000-jarige storm

Hoe onze kust beschermen tegen 1000-jarige storm

Foto: Simon Mouton

Bredene -

De Vlaamse stranden hebben na de doortocht van storm Dieter volgens een eerste prognose 17 miljoen euro aan schade opgelopen. Dat meldt het kabinet van Vlaams minister van Openbare Werken en Toerisme Ben Weyts (N-VA). “Er zijn dringend maatregelen nodig om onze kust te beschermen tegen de mogelijks verwoestende gevolgen van een eerstvolgende storm”, aldus burgemeester van Bredene Steve Vandenberghe (sp.a). Uit de eerste cijfergegevens blijkt dat ongeveer 1,5 miljoen ton zand zou zijn weggespoeld. Vandenberghe pleit voor de installatie van een...zandmotor.

de overheid bereidt zich voor op, de bescherming tegen een alles overspoelende storm die één keer in de duizend jaar voorkomt.

Door de hoge golven is vermoedelijk 1,5 miljoen ton zand weggespoeld. Dat is het equivalent van 150.000 volle vrachtwagens of een rij vrachtwagens van 900 kilometer lang. Het wegspoelen van al dat zand veroorzaakte metershoge zandkliffen. Het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is nu al bezig met het weghalen van de zandmuren die gevaarlijk zijn voor strandbezoekers. In Bredene is het strand zelfs afgesloten.

Vlaanderen zal op korte en langere termijn de nodige inspanningen doen om de kust te vrijwaren van stormschade, luidt het bij de overheid.

"De Vlaamse investeringen in kustverdediging hebben hun werk gedaan", stelt minister Weyts. "Het strand heeft klappen opgevangen die anders de kust en het vasteland getroffen zouden hebben. Onze volgehouden investeringen werpen dus vruchten af. Nu is er alleen strand verwoest: dat hadden ook dijken, huizen en straten kunnen zijn."

De schade wordt nu aangepakt, zowel op korte als op langere termijn. Op de korte termijn wil de minister het kusttoerisme en de veiligheid van de strandwandelaars vrijwaren. Maandag wordt dan ook al actief de grootste en meest zichtbare schade weggewerkt: het terrein wordt geëgaliseerd en de stormbeveiliging en staketsels in de jachthavens worden hersteld. Afgelopen weekend werd er al een helikoptervlucht uitgevoerd om een eerste beeld te krijgen van de schade. Ten laatste morgen gaat een vliegtuig de lucht in om met een speciaal lasertoestel de hoogte van het zand vast te stellen.

Duizendjarige storm

Op langere termijn wil Weyts nieuwe investeringen om de kustverdediging te herstellen en te versterken. Volgens een eerste voorzichtige prognose zal hier zo'n 17 miljoen euro voor nodig zijn, geld dat nog gevonden moet worden. Er wordt ook gezocht naar structurele alternatieven voor zandsuppletie. Dat gebeurt binnen het project "Vlaamse Baaien", dat praktische oplossingen zoekt tegen een sterk stijgende zeespiegel. "We moeten ons wel geen illusies maken: er bestaan geen toverformules", zegt Weyts. "Op dit moment zijn zandopspuitingen nog steeds de beste methode om de stranden robuuster te maken. Dankzij de suppleties beperkt de schade zich dit keer tot het strand."

De minister investeert jaarlijks gemiddeld 29 miljoen euro in kustversterking. "Een forse investering, maar zo vermijden we wel enorme materiële schade langs onze kust, of zelfs een verlies van mensenlevens. Een zogenaamde 1000-jarige storm zou zonder investeringen voor wel 2 miljard euro schade kunnen aanrichten en wel 250 levens eisen", besluit hij.

In dat kader loopt er al een onderzoek naar de bouw van een kunstmatig eiland aan de Oostkust, nabij Knokke-Heist. Bedoeling van dat eiland is om een eerste verdedigingslinie te realiseren tegen de stijgende zeespiegel en de mogelijke 1000-jarige storm.

Zandmotor

“Er mag niet getreuzeld worden om de eerste beschermende maatregelen te nemen”, aldus burgemeester Vandenberghe van Bredene.

Vandenberghe denkt aan een zandmotor, een kunstmatig schiereiland voor de kust die op een natuurlijke wijze de kustlijn verstevigt. Er is al een voorbeeld in Nederland, ten zuiden van Den Haag. “Onder invloed van wind, golven en stroming verspreidt het zand van de Zandmotor zich geleidelijk noord- en zuidwaarts langs de kust”, zegt de burgemeester tegen deredactie.be. “Dit is bouwen met de natuur”, aldus Vandenberghe.

Onze kustlijn is onderhevig aan erosie door de smalheid van Het kanaal, dat als een trechter werkt voor het zeewater. Daarom moeten onze stranden regelmatig opgehoogd worden.

Bekijk hier hoe de Zandmotor in Nederland werkt.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees