Mode

Gratis terugsturen naar webshop? Dan koop je meer

Gratis terugsturen naar webshop? Dan koop je meer

Foto: Shutterstock

Webshops die je artikelen gratis laten terugsturen doen dat niet alleen voor jouw comfort. Ze halen er ook zelf voordeel uit, want op die manier koop je meer. Dat is de conclusie van de Nederlandse econoom Alec Minnema, die retourbeleid onder de loep nam in zijn thesis voor de Rijksuniversiteit Groningen.

Van Zalando tot Bol.com: als je iets bestelt wat achteraf toch niet is wat je ervan verwachtte, kan je het kosteloos terugsturen. Veel webshops hebben een hekel aan alle pakjes die terug bij hen belanden en dat zijn er volgens Minnema heel veel, zo’n dertig tot vijftig procent. De bedrijven krijgen te maken met de hoge verzendkosten, moeten elk geretourneerd product zorgvuldig controleren en zitten soms met een uitgeputte voorraad. Toch hangt er ook een belangrijk voordeel aan vast: klanten die niet moeten betalen om aangekochte goederen terug te sturen, kopen meer dan bij webshops die er wel iets voor aanrekenen.

Details doen kopen

Daarnaast kopen mensen ook meer als ze de producten die hen interesseren in detail kunnen bekijken. Een vrouw die een kledingstuk toont, bijvoorbeeld, is voor een potentiële koper vaak minder interessant. Webshops zijn ook dolblij wanneer klanten een product recenseren omdat zo’n beoordeling de verkoopkansen van een item vergroten.

Minnema merkt wel op dat als de recensie positiever is dan de reële kwaliteit van de bestelde items, er weer meer pakjes worden teruggezonden. Daarom raadt hij webshops aan om klanten op voorhand te waarschuwen voor enkele minpuntjes. Volgens de econoom is er nog wat ruimte voor verbetering wat de retourtermijn betreft. Hoe langer mensen het product bij zich mogen houden, hoe kleiner de kans dat ze het terugsturen.

Nadeel voor werknemers

Een eerder onderzoek wierp al een licht op de pakjesindustrie en toonde aan dat een snelle levering en een zo laag mogelijk kostenplaatje ten koste gaat van de werknemers in grote webbedrijven. “Op piekmomenten werken ze 24u op 24 en 7 dagen op 7 om alles op tijd de deur uit te krijgen. Er worden aan een hels tempo nieuwe producten online gezet en de aankopen en transporten zijn gigantisch, waardoor de druk op de werknemers bijna onmenselijk wordt”, zei Neil Derrick van Britain’s General Union onlangs aan modesite Business of Fashion.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees