ANALYSE. Vier redenen waarom Van Aert minder lek reed dan de concurrentie

ANALYSE. Vier redenen waarom Van Aert minder lek reed dan de concurrentie

De befaamde groene Michelin-banden van Van Aert Foto: Photo News

Mathieu van der Poel: vier lekke banden. Lars van der Haar: zes lekke banden. Laurens Sweeck: vijf lekke banden. Kevin Pauwels vier lekke banden. Wout van Aert: één lekke band en wereldkampioen. Uiteraard was Van Aert simpelweg minstens één van de twee sterkste renners in koers, maar je kon er achteraf niet naast dat de materiaalkeuze een belangrijk issue is geweest tijdens dit WK.

1. De oude banden van Niels Albert

Wout van Aert moet in de eerste plaats Niels Albert danken. De ploegleider van Van Aert kwam met het idee om met zijn oude Michelin-tubes uit de kelder te halen en op de wielen van zijn poulain te plaatsen. Die groene Michelin-tubes deden hun intrede in de jaren ‘90, maar werden de afgelopen jaren niet meer gebruikt omdat ze stroever rijden. Van Aert gebruikte ze twee jaar geleden echter ook al op het WK in Tabor. “Ik probeer altijd na te denken over dat soort zaken”, aldus Albert op Sporza. “Als ploegleider wil ik de coureur laten voelen dat hij zichzelf alleen moet bekommeren om trainen en koersen. Hij hoeft niet na te denken over zijn ketting en tubes. Daarvoor is er de ploegleider en de technische staf, zijn pa en mecanicien Kristof Cop. We wisten dat parcours uitgetekend was in een oude steengroeve. Door de dooi kwamen de stenen naar boven en was er meer kans om lek te rijden. Daarom koos ik voor het Michelin-profiel.”

Gevolg: Van Aert was de enige renner in koers die met de afgeserveerde Michelin-tubes rondreed. “Het is geen evidente keuze, want je bolt wel minder goed, maar samen met Niels besloten we om er hier mee te rijden en brachten we drie sets mee. Ik heb tijdens de verkenning ook even met rhino’s geoefend, maar naar mijn gevoel ging dat minder vlot”, aldus Van Aert.

2. Meer druk op de banden

Niet alleen de bandenkeuze bleek cruciaal. Ook de beslissing om meer druk op de banden te zetten was belangrijk. “Na de verkenning heb ik besloten om nog iets meer druk op de banden te zetten”, vertelde Van Aert. “Dan heb je wel iets minder grip op de schuine kanten, maar je hebt wel minder kans om een lekke band op te lopen.”

Volgens Lars van der Haar (zes keer lek) was de keuze van de druk in de banden trouwens belangrijker dan het profiel. “Ik heb tijdens de race ook beslist om de druk in mijn banden omhoog te laten zetten. Aan het tubeprofiel van Wout kan het niet gelegen hebben. Die Michelin-tubes zijn niks speciaals. Ik reed vandaag rond met dezelfde banden als Joris Nieuwenhuis daarstraks en die reed geen enkele keer lek. Maar goed: Wout heeft gewonnen en de winnaar heeft altijd gelijk.”

ANALYSE. Vier redenen waarom Van Aert minder lek reed dan de concurrentie
Foto: Photo News

“De bandenkeuze speelde niet zo’n belangrijke rol, maar ik had mijn banden gewoon harder moeten zetten. Als ik ze harder had gezet, zou ik minder hebben platgereden”, moest ook Kevin Pauwels toegeven.

Ook bondscoach Rudy De Bie denkt niet dat de tubes een gigantisch verschil hebben gemaakt. “Die tubes bestaan al zo lang. Ik heb er ook nog op zolder liggen. Maar Wout had wel meer druk in zijn banden dan de meeste andere renners. En dan rijd je minder lek omdat de kans op doordrukken kleiner is. Maar meer druk op de banden betekent ook dat je meer energie verliest en meer kracht moet zetten. Wout is echter een krachtmens en kan dat aan.”

3. Het juiste spoor

Voor De Bie is echter de allerbelangrijkste reden voor het feit dat Van Aert slechts één keer lek reed het feit dan de wereldkampioen het beste spoor volgde. “Kijk naar de schuine kant. Daar reed Van Aert een compleet andere lijn dan de anderen. Hij reed veel hoger. En daar reden anderen lek.”

“Wout leek wel te weten waar de stenen lagen. Ik zag ze in ieder geval niet want ze lagen onder de plassen. Eens je een steen onder je wiel voelde, wist je dat het te laat was”, analyseerde Laurens Sweeck (vijf keer lek).

Een mening die ook Lars van der Haar deelt. “Er lagen echt van die dikke keien met scherpe randen op het parcours. Als je die op een verkeerde manier raakt, reed je lek. In het water zag je die niet liggen. Soms had ik een lekke band zonder dat ik iets had gevoeld.”

4. Factor geluk

En uiteraard heeft Van Aert ook wel een beetje “kampioenengeluk” gehad vandaag. “Het is jammer dat pech zijn rol hier speelt”, gaf Van Aert achteraf toe. ”Maar dat hoort ook bij de cross. Ik ben zelf ook één keer lek gereden, gelukkig net voor de materiaalpost, maar daarna bleef ik gespaard van lekke banden.”

Van der Poel wou weet achteraf alles aan pech. “In de Wereldbeker in Namen ligt het parcours ook vol stenen en daar had ik geen enkele lekke band. Dit is zuiver pech. Dat heeft niets met bandenkeuze te maken. Ik kijk trouwens ook niet naar de bandenkeuze van anderen. Ik blijf het hele seizoen bij mijn eigen plan. En dat ga ik niet plots op het WK veranderen.”

Het laatste woord is voor Lars van der Haar. “Ach ja, alle pluimen voor Wout. Als je goed bent en technisch sterk, dwing je het geluk gewoon af. Dan til je net op het juiste moment je kont op.”

ANALYSE. Vier redenen waarom Van Aert minder lek reed dan de concurrentie
Foto: BELGA
Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.