Driekwart van de leerlingen heeft er last van

Toets, huiswerk of leerkracht: school geeft stress

Toets, huiswerk of leerkracht: school geeft stress

Foto: Shutterstock

Liefst 76,8 procent van de leerlingen krijgt stress van school. Dat blijkt uit een peiling bij bijna zesduizend scholieren. De stress kan het gevolg zijn van huiswerk of examens, maar evengoed van het gedrag van leerkrachten. “De leraar moet zijn leerlingen niet opfokken, maar moet net rust brengen”, klinkt het bij een directeur.

Dat scholieren stress hebben, merken ze in het GO! Atheneum in Schilde. De vrijwillige yogales in de lunchpauze op donderdag wordt gretig bijgewoond. Het idee komt van ­directrice Marie-Christine Fiers, en de yogales wordt ­gegeven door de leraar aardrijkskunde. Het initiatief zal aan bod komen op het stress-congres van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) dat vandaag in Brussel plaatsvindt.

Naar aanleiding daarvan is een peiling georganiseerd met deelname van bijna zesduizend scholieren over de vraag of en hoe ze stress ervaren. Niet op een wetenschappelijke manier, wel om een indicatie te krijgen van wat leeft. En het blijkt inderdaad een grote ­bezorgdheid te zijn.

“Liefst 76,8 procent zegt stress te krijgen van school, van een beetje tot heel veel”, aldus Céline Ibe, de voorzitter van de VSK. “Hoe hoger de graad, hoe meer stress. Meisjes gaan er ook vaker onder gebukt, terwijl jongens meer met tegenzin naar school gaan.”

De oorzaken bevinden zich vaak op kritieke tijdstippen: examens, toetsen, studiekeuze en huiswerk. “Maar ook het gedrag van leerkrachten of ­ouders of de klas draagt ertoe bij”, aldus Ibe.

De gevolgen kunnen verstrekkend zijn: uitstel­gedrag, faalangst, slechte punten, ­ruzie, depressieve ­gedachten en het gebruik van medicatie.

Slechts een kleine minderheid geeft aan dat de school veel doet om stress te bestrijden. Daar hoopt voorzitter Ibe met het congres verandering in te brengen. “Yoga kan helpen. Of het inbouwen van rustmomenten. Leerlingen moeten leren hoe met stress om te gaan. Een goede planning is belangrijk. Maar het moet ook van de leerkrachten komen.”

Hoort bij het leven

Stress op school hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. Dat zegt Patrick Lancksweerdt, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Schoolpsychologie en directeur van het Vrij CLB Roeselare. “Als je voor een toets géén stress hebt, zou er pas een probleem zijn. In je latere beroep krijg je er ook mee te maken.”

Waarmee hij niet wil zeggen dat er geen negatieve stress is. “Iemand die gepest wordt, die niet goed in zijn of haar vel zit, daar moet wel een duidelijk alarmsignaal afgaan.”

Is yoga een oplossing? “Kwaad kan het niet”, zegt Lancksweerdt. “Maar ik zie meer in het sturen van de rol van de leerkracht. Die moet zijn leerlingen niet opfokken, om het even plat te zeggen, maar moet net rust brengen en coachend optreden.”

Stress op school valt overigens niet los te zien van andere factoren, merkt hij op, ­bijvoorbeeld van de constante prikkels van smartphones. “Ik ben een groot pleitbezorger van het absolute nietsdoen. Dat geeft de hersenen de kans om tot rust te ­komen.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees