Dit zijn de drie mogelijke oorzaken van het treinongeval in Leuven

Dit zijn de drie mogelijke oorzaken van het treinongeval in Leuven

Foto: rr.

Leuven - Hoe een passagierstrein in Leuven zaterdagmiddag kon ontsporen, blijft voorlopig een raadsel. Het drama is niet veroorzaakt doordat een man op de sporen liep, zoals eerst werd gedacht. “Er zijn drie mogelijke oorzaken”, zegt spoorexpert ­Herman Welter.

De trein met bestemming De Panne had 84 passagiers aan boord en bestond uit drie treinstellen. Om nog onbekende redenen ontspoorde de trein zaterdag rond 13.13 uur in een wisselzone net buiten het station. Het eerste voertuig kantelde en kwam in de berm terecht, de overige stellen bleven overeind.

Er zaten 85 mensen in de trein met nummer 3636. De trein passeerde ook langs de luchthaven, waardoor er heel wat toeristen aan boord waren. Bijna iedereen kon op eigen kracht uit de wagons klauteren.

1. Een defect aan de trein

“Een eerste mogelijkheid is dat er een defect is opgetreden aan de trein”, zegt Welter. Zo zou tijdens het rijden de as van een treinstel doorgebroken kunnen zijn, waardoor het voorste treinstel kon ontsporen. Volgens de NMBS was de bewuste trein pas gecontroleerd. “Enkele dagen geleden had de trein nog een onderhoudsbeurt gekregen”, zegt woordvoerder Bart Crols. Een normaal onderhoud, dat op regelmatige tijdstippen gebeurt.

LEES OOK. Dit weten we al over de treincrash in Leuven

2. Een fout aan de sporen

Volgens verschillende passagiers begon de trein te daveren net nadat die over een wissel was gereden. “De trein bewoog heel hard naar links en rechts”, vertelt passagier Siegfried Evens. “Op zo’n wissel gebeurt dat altijd een beetje, maar nu vlogen we van onze stoel.” Een defect aan de treinsporen kan volgens Welter de oorzaak zijn. “Was de wissel stuk? Was de wissel wel goed gemanipuleerd? Al is er op de luchtbeelden op die plaats niet meteen een wissel te zien.”

Al wordt dat maandag wel ontkend door Infrabel. "Onmogelijk dat de wissel bewogen heeft", luidt het.

3. Een menselijke fout

“De machinist kan niet zo heel veel fout gedaan hebben”, zegt Welter. “Een trein werkt volgens een spoorgeleid systeem: hij moet de sporen volgen. Alleen de snelheid heeft hij in de hand.” Reed de trein dan te snel? Op de bewuste plek mag hij maximaal 40 per uur ­rijden. De ravage suggereert onaangepaste snelheid. Bovendien zijn de sporen op de plek niet uitgerust met ETCS, een systeem waardoor de trein zich aan de maximumsnelheid moet houden. Maar: de passagiers vonden niet dat de trein te snel reed.

LEES OOK. Passagiers getuigen: “Onze trein begon heel hard te schudden, stof en vonken overal”

Corrigeer

MEER NIEUWS