Elke week noodkreet over agressieve kleuter

Vlaamse juf getuigt: “Een kleuter heeft mij gestampt, gebeten en gekrabd”

 Vlaamse juf getuigt: “Een kleuter heeft mij gestampt, gebeten en gekrabd”

Themabeeld ter illustratie. Foto: ss

Het Katholiek Onderwijs krijgt steeds meer noodkreten van scholen over gewelddadige kleuters. “Vroeger ­gebeurde dat sporadisch, nu élke week”, klinkt het. ­Samen met oudervereniging VCOV organiseerde de koepel een studiedag om het probleem aan te pakken. “De druk op jonge kinderen stijgt”, zegt kinderpsychiater ­Binu Singh. “Geen wonder dat ze af en toe een kortsluiting hebben.”

“Ik heb zo’n kleuter in mijn klas gehad. Vier jaar was hij. Hij zette de klas constant op stelten. Zat vol woede. Hij kon zelfs de andere kindjes bij de keel grijpen. Ook mij heeft hij gestampt, gebeten en gekrabd.”

Een 42-jarige juf uit Limburg vertelt haar verhaal anoniem. “Ik was de hele tijd op mijn hoede. Probeerde hem voor te zijn. We deden hem op de speelplaats een fluohesje aan, zodat we altijd wisten waar hij was. Toch had ik het gevoel dat hij sterker was dan mij. Dat bracht mij aan het wankelen. Ik twijfelde aan mezelf: ben ik een slechte juf?” De school schakelde uiteindelijk Stop 4-7 in, een organisatie die kinderen met gedragsproblemen intensief begeleidt. “Maar de ouders moeten meestappen in dat verhaal”, zegt ze. “Daar is het misgelopen. Ze haakten af en stuurden hun kind naar een andere school.”

Om zulke situaties beter de baas te kunnen, organiseerde het Katholiek Onderwijs samen met de oudervereniging VCOV een studiedag over geweld bij kleuters. Aanleiding zijn de groeiende noodkreten. “We krijgen nu élke week een school aan de lijn die met een vraag zit over een agressieve kleuter”, zegt woordvoerster Marijke Van Bogaert.

Of de groeiende vraag betekent dat er meer agressieve kleutertjes zijn, is onduidelijk. “Dat of scholen stoten op lange wachtrijen bij de professionele hulpverlening”, zegt Van Bogaert. “Ze vragen ons hoe ze die periode het best overbruggen. Wij reiken hen concrete handvatten aan.”

Toch zijn er verschillende signalen die wijzen op groeiende gedragsproblemen. Tijdens het schooljaar 2014-2015 kreeg het CLB 109 aanvragen van basisscholen om leerlingen te begeleiden bij een schorsing. Dubbel zo veel als vier jaar eerder. Een kleuter schorsen mag voor alle duidelijkheid níét.

“Er bestaat geen wetenschappelijk onderzoek over”, zegt kinderpsychiater Binu Singh (KU Leuven). “Maar jonge kinderen vinden wel minder rust en structuur in onze huidige samenleving. Stel: je hebt een kindje dat het wat moeilijker heeft om de emoties onder controle te houden. Dat moet eerst een hele dag meedraaien in een klas van 25 kleuters en komt dan thuis in volle avondrush, de ouders zijn ook op van de stress. Dan is het logisch dat een kleuter al eens ontploft.”

We mogen wel niet elk geval van agressie problematiseren. “Kleuters hebben minder mogelijkheden om hun frustraties te uiten, omdat hun taal nog niet zo rijk is. Plus, ze zijn nog volop in ontwikkeling”, zegt Singh. “Agressief gedrag behoort tot de normale ontwikkeling. Het is pas een probleem als het langdurig aanhoudt.”

Gerechtelijke stappen

Het Katholiek Onderwijs werkt nu aan een nieuwe leidraad om scholen te ondersteunen. Ook VCOV stuurt eind deze week een nieuwsbrief over het thema naar lokale ouderverenigingen. De ouderkoepel wil het gesprek tussen ouders en scholen aanzwengelen. “Want soms gaan ouders meteen over tot gerechtelijke stappen”, zegt voorzitter Theo Kuppens. “Een brug te ver: er moet eerst gepraat worden.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees