“Meneer, ik heb een geweldig aanbod voor u”: Telemarketeers ook zo beu? Zo steek je ze de loef af

“Meneer, ik heb een geweldig aanbod voor u”: Telemarketeers ook zo beu? Zo steek je ze de loef af

themabeeld Foto: ss

De meest doortastenden onder ons leggen steevast de telefoon neer bij het zoveelste “zeer voordelige aanbod” dat hen per telefoon bereikt, maar hoevelen onder ons hebben al geen kostbare levensuren verspild door te luisteren naar een op voorhand ingestudeerd verkoopspraatje, om op het einde uit pure vermoeidheid toe te geven aan “een gratis proefperiode” die dan al snel betalend wordt? Met deze technieken zet je het gesprek makkelijk naar je hand.

Eerst en vooral kan je je telefoonnummer natuurlijk altijd registreren bel-me-niet-meer.be, een website van het Belgisch Direct Marketing Verbond die ervoor zorgt dat u minstens twee jaar niet meer gebeld zal worden. Na die twee jaar moet je je telefoonnummer opnieuw registreren voor de volgende twee jaar.

Maar het kan natuurlijk ook leuker. In plaats van het gesprek machteloos te ondergaan terwijl je eten staat aan te branden, kan je het heft ook gewoon zelf in handen nemen en het gesprek een heel andere kant op sturen. Zo heb je er zelf ook nog wat plezier aan, al zal het niet altijd voorkomen dat je eten alsnog aanbrandt.

De Seinfeld-techniek

Het was de Australische journaliste Shelley Stocken die het volgende lijstje samenstelde. Haar eerste oplossing voor vervelende telemarketeers is gebaseerd op de razend populaire serie Seinfeld. Die bevat een scène die als volgt gaat:

Jerry: “Ik kan momenteel niet bellen. Waarom geef je me je thuisnummer niet en dan bel ik je later terug?”

Telemarketeer: “Sorry, maar dat mogen we niet doen.”

Jerry: “Oh ik neem aan dat je niet wil dat mensen je thuis opbellen?”

Telemarketeer: “Nee.”

Jerry: “Wel dan begrijp je hoe ik me voel.” *gooit de hoorn neer*

Let wel, het gaat om een oude scène dus dit grapje behoort waarschijnlijk al tot het handboek van de telemarketeer. De mogelijkheid bestaat dus dat het gesprek niet helemaal volgens het script verloopt, maar beeld je de voldoening eens in als het dat wel doet.

via GIPHY

Het beste aanbod ooit

Volgens ervaren telemarketeer Erica Elson proberen telemarketeers hun slachtoffers (want geef toe, zo voelt het toch een beetje als ze je te pakken krijgen) zo veel mogelijk te vermoeien tot ze uiteindelijk toegeven. Maar je kan de rollen natuurlijk ook omdraaien. Doe alsof het aanbod in kwestie het beste is dat je ooit gehoord hebt. Blijf om details en meer informatie vragen. De uitdaging stopt pas als de telemarketeer zelf uit pure wanhoop de verbinding verbreekt.

Deze techniek vraagt heel wat tijd, dus is best enkel toe te passen op een vrije dag. En vergeet niet dat telemarketeers ook maar mensen zijn die een job doen die ze vaak zelf niet heel erg leuk vinden. Probeer er dus voor jullie beiden een fijne ervaring van te maken en blijf wel beleefd.

via GIPHY

Het ultimatum

Ook wel een superkorte versie van een “elevator pitch”. Daag de telemarketeer uit om je er in vijf woorden van te overtuigen dat je moet blijven luisteren. Zo ontneem je ze de mogelijkheid om het uitgebreide script te volgen dat ze ingestudeerd hebben voor zowat elk mogelijk excuus dat je zou kunnen inbrengen om niet te moeten praten.

Begint de telemarketeer met de woorden: “Ah, ja, oke. Het zit zo”, dan heeft hij de uitdaging verloren en kan je zonder schuldgevoel de telefoon neerleggen. En je hebt niemands tijd verspild, ook een niet te onderschatten pluspunt.

Kan je me terugbellen?

In dit geval gebruik jij je eigen script, een script met maar 1 zin: “Ik kan nu niet praten, maar kan je me morgen terugbellen?”

Dit is er ook eentje voor wie nog een hobby zoekt, maar wij zijn alvast benieuwd hoe vaak ze je zullen terugbellen vooraleer ze het opgeven.

Heb jij nog goede anti-telemarketeertips? Een leuk verhaal dat je met ons wil delen? Laat het ons weten!Dit zijn de tips die jullie al doorstuurden:

- Ik antwoord altijd zodra hij begint: “komt goed uit. Ik ging vorige week failliet en ik zit nu in schuldbemiddeling. Elke week komt minstens 1 deurwaarder aan mijn deur. Nergens kan ik nog kopen zonder briefje van het OCMW. Ik ga graag in op uw voorstel, maar ik zal wel niet betalen.” Dan volgt er een stilte en een klik aan de andere kant.

- Mijn vader kreeg een telefoontje over pensioen beleggen.

Hij was toen 73 jaar oud.

Mijn vader weet alles van pensioenen dus had veel vragen hier over. Hij bleef vragen stellen totdat hij na 45 minuten de laatste vraag stelde: Ik ben 73, kan ik dan wel meedoen?

Het antwoord was nee.

- Vlak na het begin van het gesprek:

“sorry .. er staat iemand voor de deur ... ik ben direct terug”

dan na 2 minuten terug opnemen (als ze nog aan de lijn hangen)

of gewoon tijdens die periode wachtmuziek opzetten, of telefoon bij radio leggen

daarna terug heel de uitleg laten doen

plots roepen : “schat ! ik kom je even helpen” . Sorry mijn vrouw komt binnen met de boodschappen, ben er direct terug!

wedden dat ze zelf opgeven ?

“Meneer, ik heb een geweldig aanbod voor u”: Telemarketeers ook zo beu? Zo steek je ze de loef af
Foto: bekend bij redactie

- Hello Maaicrosoft calling here, this is Tony, are you .... ?

Antwoord in rasecht namaak Chinees : woing ? whou tjing pang woing mauwww...

Stilte..... en dan een voor mij een onverstaanbaar Oosters taaltje.......

Mijn antwoord : Whouii pang pong mioei, mauwwww tjing pang.....

Opnieuw een Oosters antwoord (waar ik uiteraard nog steeds niets van begrijp)

En dan een slecht idee van mij “aiiii, aiiiii” (alhoewel ik weet dat dit Ja is in het Japans, maar ik vond het wel grappig klinken)

Een enthousiast “aiiiii !!! aiiiii ?????”

Paniek bij mij en nog wat Chinees klinkende zinnen, waarna de verbinding verbroken werd. Eindelijk, na maanden geterroriseerd geweest te zijn door “Microsoft” telefonisten, NOOIT meer een telefoontje gekregen!

(Strikt genomen is dit geen verhaal over eerlijke telemarketeers, maar gaat dit over oplichters.)

- Ik hou het liever simpel:

- als ze me opbellen om een tijdschrift A te verkopen, werk ik bij tijdschrift B

- als ze me opbellen om een abonnement telefonie te verkopen, werk ik steevast bij de concurrentie

- als ze me opbellen om van energieleverancier te veranderen, werk ik bij een andere leverancier

- Een mogelijk antwoord aan telemarketeers is even opzij van de hoorn nogal kordaat zeggen: “maar neen, dat is geen minnaar (resp. minnares), dat is een leurder aan de telefoon” en dan aan de “leurder” zeggen dat je absoluut moet inhaken omdat je lief denkt dat je eigenlijk met je minnaar/minnares aan het bellen bent. Je lief doorgeven heeft ook geen zin want “die zal in geen geval willen geloven dat het een echte marketeer is”, of het nu een man is of een vrouw.

- Als iemand vraagt of ik 15 minuutjes tijd heb (om te luisteren naar een voorstel of om mee te doen aan een enquête) antwoord ik :

“Ja, maar ik werk als zelfstandig consultant en ik factureer aan 125 euro per uur. Geef mij uw gegevens, dan stuur ik u een factuur en zodra u ze betaald heeft, mag u mij terugbellen.”

Gesprek stopt onmiddellijk !

- Hun job is om iets te verkopen, dus hebben ze iemand nodig met geld. Mijn standaardreactie is altijd “Ik ben zeer geïnteresseerd in uw aanbod, en zou zo meteen willen intekenen. Maar we hebben onlangs een financiële tegenslag gehad waardoor we eerst deze put willen gevuld krijgen.” Wat volgt is zeer afhankelijk van de persoon aan de andere kant van de lijn. Meestal krijg je dan medelijden en begrip, maar soms ook het gevoel dat jij hun tijd hebt verprutst.

- Onlangs had ik iemand aan de lijn om diepvriesproducten te verkopen.

Ik antwoordde meteen : sorry juffrouw ik moet U ontgoochelen want ik heb geen diepvries. Het werd even stil aan de andere kant, er volgde een sorry voor het storen en de telefoon werd afgesloten.

Als ze bellen om wijn te verkopen antwoord ik : meneer, ik tracht al twee jaar van de drank af te blijven en nu doet U mij een oneervol voorstel. Er werd opgehangen.

Corrigeer

RECENT NIEUWS

De keuze van de redactie Enkel voor abonnees