Fit & Gezond

Zeg niet menopauze, maar menopower: de tips van Martine Prenen

Zeg niet menopauze, maar menopower: de tips van Martine Prenen

Foto: Studio Works Photgraphy

Het gaat hard voor Martine Prenen. Het boek waarmee ze het woord menopauze van de kaart wil vegen en de menopower introduceren, is op enkele weken tijd aan zijn vierde druk toe, goed voor 15.000 gedrukte exemplaren.

In haar boek deelt Prenen haar eigen ervaringen en ze laat experts aan het woord over de verschillende aspecten van de menopower. Ze heeft het over EHBO (Eerste Hulp bij Opvliegers), ze schrijft over seksualiteit, maar ook over beweging, over voeding en over tijd voor jezelf. "Dit is mijn tijdperk", lezen we. "Het is juist nu -los van het zorghormoon, het afnemende hormoon oestrogeen,los van kleine kinderen, los van mijn man die goed in z'n carrière zit - dat ik kan zeggen: En nu is het tijd voor mij!"

Credit:Stefanie Faveere

Wat ze zo doet, is de rollen omkeren: eens de menopauze er is, is het niet voorbij. Er breekt een nieuwe periode aan, één die nieuwe kansen biedt. Maar je lichaam heeft ook nieuwe zorgen nodig, want je huid en haren worden soms brozer, je slaapt moeilijker of je komt misschien wat bij. We delen een paar van de tips die Martine geeft in het boek:

- Jezelf afzonderen in de natuur is een topidee. De natuur is namelijk stress releaser nummer één. Mensen zijn en blijven natuurwezens. Zelfs van twintig minuutjes in het groen zakt je bloeddruk al. Groen helpt je 'verstillen'.

- Heb je goestingskes, zoals chips of chocola, kan het zijn dat je lichaam een tekort heeft aan iets. Als je snakt naar suiker, kan het zijn dat je een tekort hebt aan chroom of zwavel, dat je ook vindt in broccoli, bonen of kolen. Zin in vette snacks kan wijzen op een gebrek aan calcium, dat ook in amandelen, boerenkool of spinazie zit. Je kan tekorten op het spoor komen via een uitgebreid bloedonderzoek. 'Cravings' kan je ook wegkrijgen door even te snuffelen aan een flesjes etherische muntolie. 

- Mijn advies om je huid en slijmvliezen extra soepel en gehydrateerd te houden? Perillacapsules! Ik neem ze bij het ontbijt. Ze zitten tjokvol olie van zwartebrandnetelzaadjes. Dat is een plantaardig omega 3-vetzuur in de vorm van ALA (essentieel vetzuur). In die capsules zitten bovendien ook alle mineralen om je hersenen fris en fruitig te houden.

- Heb je haar waar je het liever niet wil? Probeer dan alvast je bloedsuikerspiegel in balans te krijgen. Lees: vermijd snelle suikers die je lijf aanzetten om om steeds insuline aan te maken. Te veel insuline blokkeert de omzetting van testosteron naar oestrogeen. dat wil zeggen dat je te maken krijgt met overtollige beharing, acne en zelfs kleinere borsten (oepsie).

- Ben je echt te zwaar? Dan heeft fitness-expert Covert Bailey goede raad voor je: train elke dag, zelfs tot twee tot drie keer per dag, zo'n tien minuutjes. Zo leer je je lichaam om de vetverbranding weer op te starten. Je moet als het ware je lijf wakker bewegen. Na een tijdje kun je de herhaling verminderen en de duur verhogen, tot je om de dag sport. het is ideaal om twee tot drie keer per week te sporten."

Menopower, Energiek en vol kracht door de menopauze van Martine Prenen is uitgegeven bij Lannoo en kost 24.99 euro. Meer Martine én haar korte filmpjes waarop ze haar boeken, tips en truukjes demonstreert op www.martineprenen.be

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees