OPINIE. Genoeg geneut over het circulatieplan, tijd om te tonen wat Gent kan

OPINIE. Genoeg geneut over het circulatieplan, tijd om te tonen wat Gent kan

Foto: fvv

Gent - Onze Mobiliteitsman Bert Staes volgde het Gentse circulatieplan vanaf dag 1. Nu het zover is, roept hij op voor 3 april: "Genoeg, Gent. Tijd om te stoppen met 'neute'. Het mobiliteitsdebat is voorbij. Na 2,5 jaar discussiëren is het tijd om de rangen te sluiten. Het circulatieplan is er nu. Voor of tegen, we moeten het een eerlijke kans geven. Wie weet, werkt het wel. Het is tijd om Vlaanderen te tonen wat deze stad kan."

Al drie jaar volg ik het mobiliteitsdebat in Gent van op de eerste rij. Het was een wilde en slopende, maar razend boeiende rit. Geloof ik dat dit circulatieplan onze stad beter zal maken? Ja. Maar dan moeten we wel dringend af van een probleem.

Heel Vlaanderen kijkt maandag naar Gent en ziet een stad in twee kampen verdeeld. Voor- en tegenstanders die ruzie maken over een plan. Wat eigenlijk in dat plan staat, weet Vlaanderen niet echt. Maar het zal voor ons wel weer lastiger worden om in Gent te geraken. Die verdomde Gentenaars ook altijd.

En dat is een ernstig probleem. Het is hier goed wonen. Maar onze handelaars hebben schrik, onze pendelaars vloeken en ons imago als topstad staat onder druk. Het goede nieuws is dat we dat probleem zelf kunnen aanpakken. En dit weekend is het uitgelezen moment om dat te doen.

Er zijn drie dingen nodig: ons eigen perspectief verleggen, dat van onze politici, en dan dat van de rest van Vlaanderen.

Vloeken

Stap één: ons eigen perspectief. Ja, het zal vloeken worden. En aanpassen. Maar dat geldt voor íedereen in onze stad. Het circulatieplan is zo ingrijpend dat bijna alle 255.000 Gentenaars hun verplaatsingsgedrag moeten aanpassen. Kijk dus verder dan uw straat en uw wijk. Leg er u bij neer dat u uw wagen wat verder moet parkeren. Vertrek vroeger, of later. Fiets. Stap. Doe eens zot en neem de tram. Ja, dat werkt nog goed. Straf, hé? Koop een elektrische plooifiets, probeer eens handenvrij te winkelen, deel een taxi, leer uw moeder vergunningen uit te delen op haar smartphone ...

Kortom: zoek oplossingen. Een stad evolueert. U moet mee.

Politiek spel

Stap twee: onze politici. Het circulatieplan mag niet worden gegijzeld door de politiek. Daarvoor is het te belangrijk. Het circulatieplan gaat over ons, over de Gentenaars. Niet over de carrière van Filip Watteeuw of Siegfried Bracke.

Het circulatieplan is gemaakt door honderden ambtenaren en kenners – stuk voor stuk Gentenaars die hun stad mooier, gezonder, veiliger en efficiënter willen maken. U ziet hen niet, maar eigenlijk zijn zíj het gezicht van het plan. Over de richting die we moeten inslaan, zijn we het bijna allemaal eens, ook onze verschillende politici. Die richting is: minder auto’s, meer fietsers en beter openbaar vervoer.

De politiek ruziet over hóé we die richting in moeten. De ene partij vindt dat de Gentenaars een stevige duw in de goede richting nodig hebben. Een duw uit hun auto. De andere partij vindt dat de Gentenaars de goede richting aangeboden moeten krijgen, het liefst met een gouden strik errond. Dan moet de Gentenaar zelf maar beslissen of hij de goede richting neemt of niet. Moeten we de Gentenaars verplichten of verleiden? We kiezen op 3 april voor verplichten.

Het is een keuze met een onvoorspelbare afloop. Maar we zien wel hoe het loopt, niet? Het circulatieplan is de voorbije tweeënhalf jaar genoeg doorgelicht en aangepast. Het is vree ingewikkeld, maar er is zo goed als niets boven water gekomen waaraan men níét heeft gedacht. En als het slecht loopt, dan eisen we wel aanpassingen.

Een paar honderd miljoen

Blijft nog over: het perspectief van de rest van Vlaanderen. Stap drie. Kan Gent beter dan dit plan? Natuurlijk. Geef Filip Watteeuw een paar honderd miljoen euro en we kunnen de Dampoort ondertunnelen, een paar chique parkeertorens zetten aan de stadsrand en onze eigen tram­lijnen leggen. Kopenhagen aan de Leie!

Maar zo werkt het niet. Dat geld zit bij Vlaanderen. En het gaat grotendeels naar Antwerpen. Logisch: het is een twee keer zo grote stad, met een twee keer zo grote wereldhaven en een twee keer zo groot mobiliteitsprobleem. Het Gentse verkeer moet het met minder doen.

Wat doen we dan? Wachten tot het geld ooit eens komt? Misschien bij de volgende Vlaamse regering? Of gaat negenduust op eigen kracht voor minder autoverkeer? We hebben voor dat laatste gekozen.

Traagheid

Tijd dus om Vlaanderen te tonen wat de Gentenaars kunnen. En wie weet, volgen de grote investeringen in onze trams en bussen en de stadsring dan wel. Zouden we niet beter eerst die investeringen afwachten? Dat zou het makkelijker maken, zeker. Maar in een land waar steen en been wordt geklaagd over de traagheid der dingen, verdient de eigen-kracht-strategie minstens een kans. We zien wel waar we eindigen.

Stop met zeuren en ruziën. We hebben genoeg gedebatteerd. Geef het circulatieplan een kans. Stop de indianenverhalen. Zoek zelf de juiste informatie op. Bestoef Gent op uw Facebookpagina, in plaats van het af te breken. Haal uw familie desnoods zelf naar hier om te komen shoppen en eten. Steun uw lokale handelaars. Toon Vlaanderen wat de Gentenaars kunnen. En dan spreken we later af, bij een referendum of bij de volgende verkiezingen. Laat ons nu minstens voor even de rangen sluiten, ook al wordt het een lastige 3 april.

Nie pleuje, Gent. Da stoa toch op eu tramkoarte?

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio