Mode

Personal shoppers stellen op basis van selfie een outfit op maat samen

Zalando schakelt legertje stilisten in

Zalando schakelt legertje stilisten in

Foto: rr

Een personal shopper die je outfit kiest: tot voor kort was het een luxe voor (luie) rijken, maar straks kan het zelfs gratis. De online schoenen- en kledingreus Zalando lanceert vanaf vandaag zijn eigen variant in België. Het concept is eenvoudig: klanten sturen een foto van zichzelf en krijgen een outfit terug. Concurrentie voor de Jani’s van de wereld? “Ah, wie een échte personal shopper kan betalen, wil exclusievere merken dan wat Zalando aanbiedt.”

Wie droomt er niet van een eigen Jani Kazaltzis om je in een nieuw kleedje te steken? Zalando zorgt ervoor dat een peperdure personal shopper plots bereikbaar wordt. Vandaag lanceert Europa’s grootste webwinkel voor kleren en schoenen zijn eigen stilistendienst in ons land, Zalon.

Het concept is simpel. Via hun site meld je je aan en laad je foto’s op van jezelf . “Je vult een vragenlijst in over de merken die je leuk vindt en de spullen die je graag draagt”, zegt Dieter Meeuwssen, manager voor Zalon België & Nederland. “Je geeft lengte, gewicht en schoenmaat prijs. En tot slot het budget dat je wil spenderen.”

Niet tevreden, geen loon

Vervolgens stelt een stijlgoeroe één of meerdere outfits samen. “De nieuwe look wordt gemaild. Indien nodig kan je erover bellen of chatten. Daarna wordt de box met de outfits opgestuurd.” Passen ze niet, stuur je ze gratis terug. Al betekent dat ook dat de stilist, die op zelfstandige basis werkt, geen commissie van Zalando krijgt.

Het proces duurt vijf tot zeven dagen. Gaat het niet gewoon sneller als je zelf surft op de site? “Ons aanbod telt 1.500 merken en meer dan 200.000 producten. Dan is het soms verdomd handig dat iemand de keuze voor jou maakt. Moet je naar een galadiner? Een babyborrel? Op sollicitatiegesprek? Of zoek je een T-shirt dat moet passen bij een broek? Het kan allemaal.”

“Een gat in de markt”, vindt Jody Van Geert, zelf stilist en personal shopper. “Er is meer en meer vraag naar. En zeker een bepaalde doelgroep – veertigers die plots een aanval krijgen dat alles anders en beter moet – heeft er baat bij. Met de komst van de grote ketens verdween de service, maar kwam er meer keuze. Online komen die twee weer samen.” Bedreigd voelt hij zich niet echt. “Personal shoppers zullen altijd hun werk hebben. Ze kosten al gauw 400 euro per dag. Als je dat kan betalen, kom je ook in een duurder segment terecht. Weg van de meer courante merken die Zalando aanbiedt.”

Zalon sloeg al aan in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Een team van 400 stilisten geeft daar 1.000 klanten per week advies.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees