Welke positie om af te dalen is nu de beste? Sagan, Froome of Pantani? Studie brengt uitsluitsel

© twitter

Sinds Chris Froome in de Tour de France uitpakte met een wel erg opvallende manier van afdalen, is er al veel over gezegd en geschreven over de ideale afdalingspositie. Ook wereldkampioen Peter Sagan daalt op een gelijkaardige manier en perfectioneert momenteel die positie op training in Californië. Maar welke positie is nu de meest efficiënte om af te dalen? Een officiële studie brengt uitsluitsel. En die van Froome is het alvast niet.

vml

Flashback naar 9 juli 2016. Chris Froome gooit zich in de Tour de France naar beneden in de afdaling van de Peyresourde en pakt uit met een opvallende manier van dalen: de lange Brit gaat laag, met zijn buik op zijn stuur liggen en met het achterwerk op zijn buis, terwijl hij toch nog blijft bij trappen. Froome snelt zo naar de zege en de gele trui, en zijn positie op de fiets is hét gesprek van de dag en de dagen nadien.

Sindsdien werd zijn positie al door velen “gekopieerd”. Ondermeer ook Peter Sagan daalt op gelijkaardige manier en werkt momenteel in Californië aan zijn houding. De Slovaak zit wel iets meer naar achteren: met de borst op het stuur in plaats van de buik zoals bij Froome.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Maar welke positie is nu de beste? Professor Bert Blocken van de universiteit van Eindhoven en de KU Leuven werkte een studie uit samen met de universiteit van Luik en het Amerikaanse Ansys. De basisvraag was: geeft de positie van Froome een voordeel in snelheid? Ze namen zijn houding als referentie en vergeleken de resultaten in de windtunnel met vijf andere houdingen:

- “Froome”

- “Top tube safe” (Sagan)

- “off-the-back-of-the-saddle” (Pantani)

- “back upwards” (Cancellara)

- “back down” (Nibali)

- “back horizontal” (klassiek)

De onderzoekers maakten van elke positie schaalmodellen om te onderzoeken welke positie aerodynamische voordelen opleverde. De modellen (schaal 1:4) werden getest in de windtunnel van de Luikse universiteit aan een snelheid van 54 km/u.

En het resultaat is duidelijk: de positie van Froome is NIET de meest rendabele.

Twee posities waren weliswaar trager dan Froome (de klassieke “back upwards” en “back horizontal”) maar drie posities waren efficiënter: “back down”, “Pantani” en “Top tube safe”. Sagan kwam dus als winnaar uit de bus.

Positie “back upwards”: (+0:01:17)

Positie “back horizontal”: (+0:0:08)

Positie “Froome”: (descent time 14:24) (+0)

Positie “back down” (-0:0:23)

Positie “Pantani” (-0:0:46)

Positie “Top tube safe”(-0:01:07)

De onderzoekers benadrukken ook dat de houding van Sagan veiliger is dan die van Froome omdat de gewichtsverdeling tussen het voor- en achterwiel beter is én dat bijtrappen ook makkelijker is.

Een raad die Alberto Contador maar beter ter harte neemt. De Spanjaard deed op de slotdag van Parijs-Nice een gooi naar de eindzege door af te dalen à la Froome maar strandde op enkele seconden. De onderzoekers suggereren nu dat hij had afgedaald zoals Sagan hij wél had gewonnen...

Lees hier het volledige verslag van het onderzoek!

Aangeboden door onze partners

Meer sportnieuws

Video

Keuze van de redactie