100 deelfietsen in Gent vanaf 1 juli, maar waarom niet meer?

100 deelfietsen in Gent vanaf 1 juli, maar waarom niet meer?

Foto: DVH

Gent - Op 1 juli start Gent met een klein park-and-bike systeem van 100 deelfietsen. Pendelaars kunnen voor 2 euro een fiets huren, maar moeten hem terugbrengen naar hetzelfde punt. Waarom geen groter deelfietsensysteem in Gent, zoals in Antwerpen?

Op 1 juli start Gent na jaren van aankondigen met een klein park-and-bike systeem van 100 deelfietsen. Op acht locaties in de rand van de stad, meestal park-and-rides, worden telkens 10 tot 15 huurfietsen gezet. Dat bleek uit een vraag van Gert Robert (N-VA) in de commissie Mobiliteit.

Eén dag een fiets lenen, zal 2 euro kosten. Wie een fiets wil lenen, moet zich op het internet of via een app registreren en kan vervolgens het elektronisch slot van de deelfiets openen. Bij het beëindigen moet de fiets terug in het basisstation worden gezet. Er is al een naam gekozen voor het fietsdeelsysteem, maar die wordt later bekendgemaakt.

Maar waarom geen groter fietsdeelsysteem in Gent, zoals in Antwerpen en Brussel, wou Robert weten? Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit: "Er is een groot verschil tussen Antwerpen en Gent als het gaat over mobiliteit. Een aspect daarvan is het fietsbezit. Ook de kwaliteit van het openbaar vervoer, en dan vooral de tramlijnen die men heeft. Wij mikken vooral op werknemers en shoppers die hun wagen in de rand van de stad achterlaten om van daaruit hun traject richting centrum met de fiets te doen."

"We kiezen voor een kleinschalige start met 100 fietsen. Om een goed, fijnmazig fietsdeelsysteem te kunnen installeren in Gent heb je een veelvoud daarvan nodig. En dat zou ons heel wat geld kosten. Als we het systeem van Antwerpen naar Gent omzetten, kost ons dat 1,5 miljoen euro per jaar. Het potentieel voor zo’n systeem is duidelijk minder dan in Antwerpen wegens het hogere fietsbezit in Gent."

Technologie

"Dat Antwerpen daarvoor heeft gekozen destijds, daar valt wel iets voor te zeggen", zei Watteeuw in de commissie. "Maar de innovatie op de markt van deelfietsen gaat nu zeer snel. Zowel op vlak van technologie als op vlak van exploitatie kunnen we ons op korte termijn aan grote veranderingen verwachten. Ik verwacht dat binnen hier en twee à drie jaar er private spelers zijn die fietsdeelsystemen aanbieden zonder dat de overheid daar in tussenkomt."

"Dat is nu al bezig. Er zijn al spelers die de technologie hebben om een private fiets in een deelsysteem in te brengen, zoals dat gebeurt bij autodelers. Binnen enkele jaren is het te verwachten dat het klassieke fietsdeelsysteem zoals we dat kennen zoals in Antwerpen, Brussel of Parijs concurrentie krijgt van een veel losser, soepeler fietsdeelsysteem dat gebaseerd is op private inbreng van fietsen."

"We zullen zien of dat zo zal lopen. Maar omwille van die verschillende redenen blijven wij bij de keuze van een kleinschalig systeem met honderd fietsen in een back-to-one systeem."

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio