Knippen van Zuid-viaduct in Gent wordt serieus: studie besteld

Knippen van Zuid-viaduct in Gent wordt serieus: studie besteld

Een foto uit 2015, het viaduct aan de Zuid zomaar afsluiten is geen optie. Er rijden elke dag zo'n 60.000 wagens de stad in en uit. Foto: archief/fvv

Gent - De droom om het viaduct aan de Zuid in Gent te knippen en misschien zelfs af te breken, wordt concreet. Een studie van 200.000 euro zal alle opties oplijsten. Eind 2018 moet de keuze duidelijk zijn.

Het Brusselse ingenieurs­bureau Tractebel, het Hasseltse architectenbureau 51N4E, een Italiaans mobiliteits­bureau, professor Kobe Bossauw en twee Nederlandse bouw- en ruimtelijke experts. Dat team krijgt een jaar de tijd om een van de grootste ingrepen in het stadsweefsel van Gent voor te bereiden: het knippen van de B401, het viaduct aan het Zuidpark.

Het plan om het viaduct te 'herdenken' werd in 2012 in het Gentse bestuursakkoord geschreven. Het zomaar af­breken is geen optie. Elke dag rijden 60.000 auto's via de B401 de stad in en uit, zo'n 3.000 per uur. En die laat je niet zomaar even omrijden.

Het studieteam krijgt een jaar tijd om de beste opties en mogelijke oplossingen te beschrijven. Daarmee willen de Stad Gent en de Vlaamse regering - die het plan steunt - een keuze maken. Laten we de B401 stoppen in een grote nieuwe parking vlak voor het Zuidpark? Waar komt die parking dan? Of trekken we er beter een tramlijn op? Wat doen we met de ruimte: extra park? Woningen? Een bus- en tramknooppunt? En wat met de Zuiderpoort, waar veel kantoren zijn gelegen?

Anachronisme

De studie moet een aanzet tot de antwoorden geven. Kostprijs: 200.000 euro. Op basis van de studie wil schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) tegen eind 2018 op een ' point of no return' aankomen: een beleidskeuze over wat het bestuur wil aanvangen met het viaduct. Het plan effectief uitvoeren wordt sowieso een werk van lange adem, voor vér voorbij 2020.

Sven Taeldeman (SP.A), schepen voor Stadsontwikkeling, zegt dat “de grote lijnen zichtbaar moeten worden”. “Het viaduct is een historisch anachronisme. Het dateert van de tijd dat een autosnelweg tot in het hart van de stad gewenst was. Vandaag is het een wonde in het stadsweefsel. Het past niet meer in het 21ste-eeuwse plaatje.”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio