Extra miljoenen voor Vlaams spoor verdwijnen in lopende projecten en is dus niet voor nieuwe investeringen

Extra miljoenen voor Vlaams spoor verdwijnen in lopende projecten en is dus niet voor nieuwe investeringen

Minister van Mobiliteit François Bellot Foto: Photo News

De 368 miljoen euro die extra zou worden geïnvesteerd in nieuwe Vlaamse spoorlijnen, zal in realiteit vooral dienen om de lopende investeringen te financieren en om kleinere zaken als perronverhogingen te betalen. Dat blijkt na een overleg van federaal Mobiliteitsminister François Bellot (MR) met de regionale ministers van Mobiliteit. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) had zelf al elf prioriteiten vastgelegd, waaronder een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven, en vindt dit niet kunnen.

De vier Mobiliteitsministers van ons land zaten dinsdagochtend rond de tafel om enkele heikele dossiers uit te klaren. Het belangrijkste agendapunt was het investeringsplan voor het spoor. Vlaanderen voelt zich al jaren tekortgedaan door infrastructuurbeheerder Infrabel, maar kreeg in april uitzicht op beterschap. In het kader van het investeringsplan van eerste minister Charles Michel mocht Infrabel gaan lenen en zou Vlaanderen 368 miljoen euro kunnen investeren in extra spoor.

De Vlaamse regering wil met dat geld enkele grote projecten gerealiseerd zien, zoals een tweede ontsluiting van de Antwerpse haven. Die moet meer vrachtvervoer over het spoor mogelijk maken en zo een bijdrage leveren aan het ontwarren van de Antwerpse verkeersknoop. Vlaanderen wil ook bijvoorbeeld nieuwe sporen tussen Hasselt en Neerpelt, tussen Gent en Maldegem en tussen Gent en Zelzate.

“Uit een eerste versie van de investeringen blijkt evenwel dat minister Bellot het bedrag vooral wil gebruiken om tekorten op te vullen voor de afwerking van lopende spoorinvesteringen, zoals onder andere het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge”, is te horen bij Weyts. “En dus niet voor nieuwe spoorinvesteringen zoals Vlaanderen vraagt. Daarnaast wil Bellot ook een deel van het bedrag aanwenden voor louter operationele noden van de NMBS en Infrabel, zoals bijvoorbeeld perronverhogingen.”

Hierover zal de komende maanden nog veel bilateraal moeten worden overlegd, waarschuwt Weyts. Een mogelijke oplossing is dat Vlaanderen zelf mee gaat investeren in haar spoorprioriteiten. Daarvoor is een nieuw samenwerkingsakkoord tussen Vlaanderen en de federale overheid nodig.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees