Food

Sushi gezond? “Bevat evenveel calorieën als een pak frieten met curryworst”

Sushi is lekker en bovendien erg gezond - of dat is toch wat we veronderstellen als we rauwe vis, rijst en zeewier op ons bord zien liggen. Maar wist je dat een zogenaamde 'boot' voor twee personen met zo'n veertig stukjes sushi 1.000 ckal bevat?

Ter vergelijking: dat is evenveel als een kleine friet met mayonaise en een curryworst special, vier wafels met een toefje slagroom en anderhalve pizza margharita, zo bleek uit het VRT-programma 'Over Eten'.

De boosdoener is vooral de rijst: als we ontleden wat er in sushi zit, blijkt dat toch vooral rijst te zijn. Een kleine test van het programma wees uit dat in een sushirestaurant de verhouding rijst-vis ongeveer fifty-fifty is, maar dat je in supermarktsushi soms verhoudingen van tachting procent rijst en twintig procent vis vindt. De reden laat zich raden: "Vis is een duur product, dus om te prijs te drukken wordt er meer rijst gebruikt", zegt diëtiste Sanne Timmermans. Een andere boosdoener is de azijn, die gebruikt wordt om de rijst smaak te geven én langer te doen bewaren. Die sushi-azijn bevat 62.3 gram suiker op 100 mililiter. "Dat kan je gerust een siroop noemen", zegt Timmermans.

Eigenlijk is het niet de bedoeling dat je per maaltijd zo'n twintig stukjes sushi eet, legt chef Ivan Verhelle nog uit in het programma. "Een Japanner zal misschien vijf, zes of maximum acht stukjes sushi per maaltijd eten en die aanvullen met andere gerechten. Daar geldt het eerder als appetizer". 

Natuurlijk is voeding niet alleen een verhaal van calorieën, zegt Timmermans. "We zien veel goeie dingen in sushi: vis is een bron van omega 3-vetzuren, in de rijst en groenten zitten vezels, vitaminen en mineralen. Als we dat vergelijken met een pakje friet, komt de sushi er wel beter uit. Maar als je wil vermageren, eet je best geen twintig stuks. Als je het bordje zelf kan samenstellen, neem je beter de helft sashimi, een paar rolletjes sushi en voor de rest groenten."

 

Corrigeer