Kansspelcommissie kan straks strenger optreden tegen verleidingstruken

Aan deze nieuwe regels moeten gokbedrijven zich straks houden

Aan deze nieuwe regels moeten gokbedrijven zich straks houden

Langs het veld blijft gokreclame voorlopig toegestaan, maar op het scherm wordt het verboden. Foto: BELGA

De gokbedrijven in ons land moeten zich straks aan veel strengere regels houden. Reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden kan straks niet meer. Idem voor reclame op tv voor 20 uur. Er komt ook een verplichte waarschuwing bij elke reclameboodschap.

Nog nooit vergokte de Belg zoveel geld als nu. In 2015 ging het om een kleine 850 miljoen euro in casino’s, in wedkantoren en online. Daarbovenop rijft ook de Nationale Loterij jaarlijks zo’n 320 miljoen binnen. Alles samen goed voor het duizelingwekkende bedrag van 1,17 miljard. De torenhoge opbrengsten zijn een doorn in het oog van organisaties die verslaafde gokkers begeleiden, maar ook van de Kansspelcommissie. Die trok vrijdag in onze krant aan de alarmbel. De commissie maakt zich grote zorgen over de succesvolle verleidingstruken van gokbedrijven.

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) liet eerder al weten aan een wetsontwerp te werken. Dat moet nog naar de ministerraad. Maar in de teksten die voorliggen, staat een aantal opvallende maatregelen.

Zo wordt reclame tijdens sportwedstrijden verboden. Het zou zowel gaan om boodschappen die tijdens de match op uw tv-scherm verschijnen als om reclamespots tijdens de rust.

Om minderjarigen te beschermen, komt er ook een verbod op reclame op tv voor online kansspelen vóór 20 uur. Ten slotte moet, zoals bij bier, elk reclameboodschap ook een waarschuwend zinnetje bevatten. Een maatregel die de goksector op ­eigen initiatief ook al in een charter opnam.

Zoals tabak en alcohol

Dankzij de nieuwe regels kan de commissie straks sneller reclamecampagnes stilleggen die bijvoorbeeld aanzetten tot overmatig gokken. “We hebben daar nu al de bevoegdheid voor, maar zolang er geen duidelijke regels zijn over wat wel en niet mag, kunnen we die moeilijk uitoefenen”, zegt woordvoerster Marjolein De Paepe.

Ook Peter De Decker, Kamerlid voor N-VA, pleit al langer voor een verstrenging. “Voor tabaksreclame zijn er al strenge regels en rond alcohol zijn er ethische normen. Dus moest er ook rond gokken iets gebeuren. We mogen niet blind zijn voor het feit dat er steeds meer wordt gegokt, noch voor de miserie die dat veroorzaakt bij mensen die het sowieso al moeilijk hebben.”

Corrigeer

MEER NIEUWS