Bombardier grijpt definitief naast order De Lijn, maar mag als troostprijs wel Antwerpse trams bouwen

Bombardier grijpt definitief naast order De Lijn, maar mag als troostprijs wel Antwerpse trams bouwen

Begin mei slaagden de vakbonden erin het aantal ontslagen terug te schroeven van 160 naar 146. Nu willen ze dat nog verder terugdringen. Foto: mvn

Brugge -

Bombardier grijpt definitief naast het order van De Lijn voor 146 trams. Wel is er een commerciële deal in de maak met het Spaanse CAF, dat het order wel in de wacht sleepte, en mag Bombardier Brugge 53 Antwerpse trams ombouwen.

De Lijn laat zijn nieuwe trams niet bouwen door Bombardier Brugge, maar wel door het Spaanse CAF. Nadat de Brugse tramstelbouwer een eerste toewijzing liet tegenhouden door de Raad van State, heeft De Lijn de bouw van 24 tramstellen opnieuw gegund aan CAF. Het gaat om een eerste van in totaal zeven schijven, goed voor in totaal 146 trams ter waarde van 295 miljoen euro. “Omdat de voorstellen van CAF en Bombardier kwalitatief gelijkwaardig waren, gaf de betere prijs van CAF de doorslag”, klinkt het bij De Lijn.

Toch blijft Bombardier niet met lege handen achter. “Beide fabrikanten maken intussen afspraken over een commerciële samenwerking. Bovendien krijgt de Brugse vestiging van Bombardier ook een nieuwe opdracht: het ombouwen van 53 Antwerpse Hermelijntrams, zodat deze gekoppeld kunnen worden. Deze opdracht heeft een waarde van ongeveer 23 miljoen euro.”

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werd alles gedaan binnen de wettelijke mogelijkheden om de werkzekerheid in Brugge te garanderen. “Zowel de samenwerking tussen CAF en Bombardier voor het grote tramcontract als de nieuwe opdracht om de Antwerpse Hermelijntrams in Brugge aan te passen, creëren nieuwe en concrete perspectieven voor de werknemers”, aldus Weyts.

De vakbonden reageren met gemengde gevoelens op de beslissing. “Wat die commerciële deal betreft, blijft het koffiedik kijken. Zal die werkgelegenheid met zich meebrengen? Zo ja, dan is dat positief. Is dat niet het geval, dan is het spijtig dat we terug naar af zijn”, zegt Steven Bogaert van ACV Metea.

Sociaal overleg

Over het binnenhalen van het contract voor het ombouwen van de Antwerpse Hermelijntrams is Bogaert positief. “Dit betekent werk voor twaalf tot vijftien werknemers voor een aantal jaar.”

Begin mei maakte Bombardier nog zijn intentie bekend voor het schrappen van 160 jobs, een aantal dat de vakbonden inmiddels wisten terug te schroeven tot 146. “We hopen dit nog verder te kunnen terugdringen. Daarom is het ook belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over de commerciële deal, maar ook over het NMBS-order.”

Vandaag zal burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) minister Weyts in het Vlaams parlement om meer duidelijkheid vragen. “In ieder geval ben ik blij dat er voor Bombardier Brugge perspectief is op meer werk dan eerder voorspeld. Ik hoop dat de internationale directie van Bombardier nu ook zo eerlijk zal zijn om maximaal werk in Brugge te houden.”

Corrigeer

MEER NIEUWS