Food

Meer groenten eten? Smokkel ze al in je ontbijt

Meer groenten eten? Smokkel ze al in je ontbijt

Foto: Shutterstock

Dat groenten gezond zijn, is geen geheim maar vaak is het moeilijk om er extra aan je menu toe te voegen. Beperk je niet tot de lunch en het avondeten: begin er de dag mee. Vier makkelijke en snelle recepten om groenten toe te voegen aan je ontbijt.

Stevig ontbijtslaatje

Het enige wat je nodig hebt: blaadjes jonge spinazie, avocado, quinoa, blauwe besjes, een paardenoog en enkele reepjes spek. Kook de quinoa en bak het ei, doe alles in een diep bord en klaar. Deze mix van gezond en een beetje zondigen met het spek, is fris en vullend tegelijk. Je komt vast een hele voormiddag door zonder honger. Verschillende variaties zonder ei en spek zijn uiteraard ook mogelijk.

Meer groenten eten? Smokkel ze al in je ontbijt

Frittata

Heb je niet veel tijd ’s morgens? Maak de fritatta, op basis van omelet en superveel groenten naar keuze ertussen, gewoon de avond ervoor. Lekker, zowel koud als warm. Zo maak je het ontbijt: klop acht eieren los met een halve liter melk en een tweehonderd gram ricotta, peper en zout. Schenk het ei op de groenten in een pan. Laat acht tot tien minuten bakken en draai om. Na een paar extra minuten is je ontbijt voor vier personen klaar.

Meer groenten eten? Smokkel ze al in je ontbijt
Foto: Shutterstock

Eiercake voor een hele week

Op zondagavond even tijd, dan kun je gerust ontbijt voor een hele week maken. Doe een eetlepel olijfolie in een pan, voeg er acht in schijfjes gesneden champignons aan toe, samen met twee wortelen (in stukjes). Laat vijf minuten bakken en roer af en toe om. Voeg nu jonge spinazie toe en laat nog vijf minuten op een middelmatig vuur sudderen. Haal de pan van het vuur en giet er twee kopjes bevroren aardappelen (in stukjes) bij. Doe er ook een kopje rode paprika bij en twee kopjes cheddar kaas in blokjes. Leg alles in een grote ovenschotel. Kluts in een mengkom twaalf eieren met twee kopjes melk, twee koffielepels zout en een kwartje koffielepel zwarte peper. Giet het mengsel over de groenten en schuif de schaal in de oven van 200 graden. Laat een klein uurtje bakken tot je een goudbruine korst ziet verschijnen. Blijft een week lekker in de koelkast.

Meer groenten eten? Smokkel ze al in je ontbijt
Foto: Shutterstock

Smoothie met bloemkool

Een smoothie voor onderweg bomvol groenten en fruit? Het geheime ingrediënt is bloemkool; Doe een half kopje bevroren bloemkool in een blender, voer er een half kopje gehakte groenten naar keuze aan toe en een iets minder dan een volledig kopje blauwe bessen. Werk af met een koffielepel kaneel, een halve koffielepel gember in poedervorm. Voeg er ook een snuifje zout, een rijpe banaan en een beetje vanille-extract aan toe. Meng met gefilterd water water tot je de gewenste structuur bekomt.

Corrigeer