"Nu ook circulatieplannen voor Ledeberg, voor Sint-Amandsberg..."

"Nu ook circulatieplannen voor Ledeberg, voor Sint-Amandsberg..."

GMF-voorzitter Sam Van den Plas: “Is Gent de groenste stad van Vlaanderen? Er gebeurt veel, maar er is nog veel meer werk.” Foto: DVH

Gent -

Het Gents Milieufront (GMF) blaast twintig kaarsjes uit. Met 1.500 leden, 50 vaste vrijwilligers en Groen in het stadsbestuur kunnen de groene jongens op hun lauweren rusten? Niets van, blijkt na een gesprek met voorzitter Sam Van den Plas.

Proficiat met jullie 20ste verjaardag. Wat doet het Gents Milieufront eigenlijk?
Van den Plas: “Ons doel is een duurzame toekomst voor Gent. Wij ijveren voor leefmilieu en duurzame mobiliteit, maar hand in hand met een maatschappij waarin ook tewerkstelling en economische welvaart belangrijk zijn. Wij geven duurzaam bouw­advies, helpen mensen hun dak te isoleren of milieuvriendelijk te renoveren. We geven workshops hoe te beginnen met autodelen. We doen repaircafés ...”

... en delen al jaren brievenbusstickers uit.
“Juist. Daarmee hebben we al tonnen ongeadresseerd reclamewerk vermeden in Gent. Jarenlang op hetzelfde nageltje kloppen: het werkt. Al in 2000 voerden we campagne voor herbruikbare bekers op de Gentse Feesten. En kijk, volgend jaar werken alle pleinen ermee. Dat de fly-over aan de Zuid moet worden afgebroken, zeggen wij ook al sinds de jaren 90. Dat werd toen weggelachen. Wel, sinds 2012 staat het in het bestuursakkoord.”

Groen zit nu in het stadsbestuur. Is jullie rol niet wat uitgespeeld?
“Neen, we blijven nodig. Om mensen te inspireren, maar ook om het bestuur te motiveren. Het circulatieplan, bijvoorbeeld, is zeer positief. Het heeft Gent veranderd en zal nog lang een effect hebben. Maar nu moeten er ook buiten de R40 circulatieplannen komen: eentje voor Ledeberg, eentje voor Sint-Amandsberg ...”

“Wat we zeker willen tegenhouden, is het outletcenter aan The Loop. Dat project staat nog steeds op de rails.” Foto: fvv

“De milieuproblemen worden er ook niet kleiner op, zeker niet in steden. Die warmen sowieso al sneller op door al die verharde oppervlaktes. Gent heeft veel te weinig groen- en water als buffer. Dat moet echt serieuzer worden genomen. Er is nog veel werk aan de winkel.”

Is Gent de groenste stad van het land?
(twijfelt) “Ik weet het niet. Ik zou het niet zomaar durven te stellen. Gent heeft Donderdag Veggiedag gelanceerd, maar Antwerpen heeft dan weer een lage-emissiezone, waar de meest vervuilende auto’s niet in mogen. Het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Er gebeurt veel in Gent, maar er is nog ruimte om meer te doen.”

Zoals?
“In de haven valt nog veel te doen om de milieu-impact van de bedrijven te verbeteren. ­ArcelorMittal is een gigantische vervuiler, bij de zwaarste van Europa. De uitstootcijfers zijn hallucinant: elk jaar gaat daar 16 ton lood door de schoorsteen, honderden kilo’s chroom en nikkel, meer dan tienduizend ton fijn stof ... Er is daar nog een gigantische weg af te leggen.”

“Wij willen niet dat ArcelorMittal sluit, maar de uitstootcijfers zijn wel hallucinant.” Foto: BELGAIMAGE

Het is wel een van de grootste werkgevers van Gent.
“Wij willen niet dat ArcelorMittal sluit, hé. Absoluut niet. Wij willen wel dat de vervuiling daalt. Het moet properder. En dat is inderdaad niet gemakkelijk. Zo’n bedrijf is gigantisch en moet internationaal concurreren. Het probleem is dat er voor de staalsector geen langetermijnplan is. Je moet naar staal zonder CO2-uitstoot. Dat is technologisch mogelijk, maar kost veel geld. Wij willen dat ArcelorMittal innoveert en dat iedereen er kan blijven werken. Gent kan dat stimuleren.”

Wat zijn de ambities, met de verkiezingen in zicht?
“Heel wat. Maar wat we zeker willen tegenhouden, is The Loop. De plannen voor het outletcenter daar vinden we onaanvaardbaar. Het project staat nog altijd op de rails, maar het moet worden opgedoekt.”

Tot welke prijs? De Stad is al engagementen aangegaan.
“Ik ken de details niet. Ook voor veel andere mensen zijn die geheim. (lacht) Maar we moeten een eerlijke kosten-batenanalyse maken, met de kosten van al dat extra verkeer, de luchtvervuiling en de verzwakking van de middenstand in het stadscentrum. Het moet breder zijn dan deze of gene clausule in een contract dat al gesloten is. De Stad moet zich engageren om dit project af te blazen en iets anders in de plaats te realiseren.”

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio