Daar zijn de Trapido's: Gent lanceert mini-deelfietsensysteem

Gent - Sinds vandaag kan je in Gent aan tien park-and-rides en tramhaltes voor 1 euro een deelfiets ontlenen. Het systeem, dat 'Trapido' werd gedoopt, werd dinsdag gelanceerd. De deelfietsen moeten wel altijd terug naar de plaats waar ze vertrokken zijn.

Vier jaar nadat de toenmalige ministers Freya Van den Bossche (sp.a, Steden) en Hilde Crevits (CD&V, Mobiliteit) aankondigden dat Gent haar eigen deelfietsen zou krijgen, is het Gentse deelfietsensysteem een feit. Dinsdag is aan de park-and-ride Galveston, op de Wiedauwkaai, de eerste Trapido ontleend. "Tegen het einde van de week moeten alle locaties (zie hieronder) geïnstalleerd zijn", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen).

Trapido is de naam die het Gentse fietsdeelsysteem kreeg. Het principe is dat een deelfiets kan ontleend worden aan een station op één van de park-and-rides aan de rand van de stad, en daarna teruggebracht wordt. Het is vooral bedoeld voor pendelaars en occasionele bezoekers, die bereid zijn hun auto achter te laten aan de rand van de stad.

Een dag een Trapido lenen (tot 12 uur lang) kost 2 euro, voor wie zich registreert via een smartphone-app of een digitale abonnementskaart. Een ritje dat maar 4 uur duurt, of minder, kost slechts 1 euro. Eenmalige gebruikers kunnen ook met een creditcard een Trapido lenen, maar dat kost wel dubbel zoveel: 2 euro voor alles onder de 4 uur en 4 euro voor 4 tot 12 uur.

Wie de Trapido na 72 uur nog niet heeft teruggebracht, wordt 200 euro aangerekend. De fiets wordt dan als gestolen beschouwd. Is de fiets ook effectief gestolen, dan moet de ontlener dat aangeven bij de politie.

 

Het gaat niet om een systeem dat lijkt op de Villo's in Brussel of de Velo's in Antwerpen. Het grootste verschil is dat die deelfietsen wel aan een verschillend start- en eindpunt gestald kunnen worden. 

Maar zo'n systeem kost te veel geld, zegt de Stad Gent, zo'n 1,5 miljoen euro per jaar. En het fietsbezit in Gent is al zeer hoog, klinkt het. De privémarkt springt bovendien gretig op de deelfietsen: in Hasselt, Mechelen en Kortrijk kan je sinds 1 september een Mobit-deelfiets ontlenen.

Spontaan uitbreiden

"We hebben heel bewust gekozen voor een ander systeem", zegt Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit (Groen). "De technologie zit niet in de stations, zoals bij klassieke deelfietssystemen. Daarvoor is veel bekabeling en werk nodig en dat kost ook veel. Zo'n systeem zou ons anderhalf miljoen euro per jaar kosten. Dan loont het om eens na te denken over een alternatief."

"Dit is een eerste stap. We zullen zien hoe het gebruikt wordt. We zijn bereid om verder te kijken hoe we volgende stappen kunnen zetten. Als blijkt dat er te weinig fietsen staan, dan kunnen we spontaan uitbreiden zonder grote infrastructuurwerken."

Gent heeft overigens al een soort deelfietsensysteem voor studenten (het vroegere StudentenMobiliteit) en een uitgebreid eigen verhuursysteem (het vroegere Max Mobiel). Beide systemen zijn recent opgegaan in De Fietsambassade.

China

Het Trapido-systeem is opgezet door lokale spelers. "We hebben onze fietsen niet zomaar uit China geïmporteerd, maar hebben heel bewust besloten om zelf een systeem uit te bouwen", zegt Jürgen Craeye van vzw Bycykel, een organisatie uit Destelbergen die het systeem en de 'smartbikes' ontworp. 

"Ze zijn uitgerust met een slim elektronisch slot. Een smartcard of een app op de smartphone stuurt het slot aan en registreert de uitleengeschiedenis van de gebruiker. Het slim slot bevat ook een tracking-systeem, wat diefstal tegengaat."

Alle info over de Gentse Trapido's kan je hier lezen

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio