Gent wil in 2018 privé deelfietsen toelaten: "Maar geen strooifietsen"

Gent wil in 2018 privé deelfietsen toelaten: "Maar geen strooifietsen"

In Hasselt kan je sinds kort een slimme deelfiets van Mobit ontlenen. Waar blijft Gent? Foto: Sven Dillen/HBvL

Gent - Gent hoopt vanaf de eerste helft van volgend jaar het licht op groen te kunnen zetten om private deelfiets-firma's toe te laten hun 'slimme fietsen' aan te bieden in Gent. "Maar er moeten afspraken zijn over het aantal fietsen en het onderhoud", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen).

Waarom kan je in Kortrijk, Hasselt en Mechelen tegenwoordig met je smartphone een 'slimme deelfiets' zoeken en gebruiken en in Gent niet? Die vraag rees de voorbije weken, nadat de Vlaamse start-up Mobit in verschillende centrumsteden begon met haar deelfietsensysteem.

Gent lanceerde vorige week haar eigen mini-deelfietsensysteem Trapido, maar dat gaat om fietsen die aan park-and-rides en tramhaltes kunnen geleend worden en terug moeten naar de plaats van vertrek. Kan het andere systeem met vrije, privé deelfietsen ook in Gent worden opgezet, vroeg Groen-gemeenteraadslid Sarah Matthieu donderdag in de commissie Mobiliteit.

Strooifietsen

"De markt van de deelfietsen is in volle evolutie, heel wat privé initiatieven worden gelanceerd", zegt Matthieu. "Onder andere met free floating bikes die niet meer naar dezelfde standplaats moet worden teruggebracht. Dat geeft een grotere vrijheid voor de gebruiker, maar kan ook risico's met zich meebrengen. Zo merken Nederlandse fietssteden al dat free floating bikes overal in de stad worden neergegooid i.p.v. netjes gestald, het zogeheten 'strooifiets'-fenomeen."

In Nederlandse steden brachten buitenlandse deelfiets-firma's zoals het Chinese oBike en het Deense Donkey Republicop korte tijd duizenden deelfietsen naar de stad. De onvrede over de massa fietsen die gedumpt wordt op straat en waar niemand nog naar omkijkt is groot. Ze werden ‘zwerffietsen’ of ‘strooifietsen’ gedoopt. In sommige wijken of steden worden ze al verboden

Kritisch, maar positief

Gent is in gesprek met verschillende spelers, maar houdt voorlopig de boot af. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) zegt "kritisch, maar positief" te zijn over free floating deelfietsen. "We zijn al door meerdere bedrijven benaderd, onder andere door het bedrijf dat in Kortrijk actief is. Die gesprekken zullen ook doorgaan."

Tegen 2018 zou Gent het licht op groen kunnen zetten. "We hopen dat we de komende maanden tot een akkoord kunnen komen en een kwaliteitsvolle dienstverlening kunnen aanbieden. Ik ga ervan uit dat we bij serieuze gesprekspartners, en die zijn er, zullen zien dat in het voorjaar van 2018 zo'n systeem mogelijk is."

1,5 miljoen euro

Over de problematiek van strooifietsen zegt Watteeuw: "Maar er moeten wel afspraken gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld over het maximale aantal aangeboden fietsen. Zomaar x aantal fietsen neerpoten kan niet de bedoeling zijn. We moeten ook zeker zijn van het onderhoud. Ik wil niet dat mensen een fiets op stappen waarvan de remmen bijvoorbeeld niet werken."

Het Gentse stadsbestuur kreeg de voorbije jaren veel kritiek omdat ze niet zelf investeert in een deelfietsensysteem zoals in Antwerpen en Brussel. "De evolutie op de privémarkt toont aan dat we er goed aan hebben gedaan om niet meer in de klassieke deelfietsen te investeren", zegt Watteeuw. "Het systeem van Antwerpen installeren in Gent kost ons 1,5 miljoen euro per jaar. Zwaar om dragen."

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio