Onpopulaire maatregelen lonen, voor het eerst minder verkeersdoden op onze wegen

Onpopulaire maatregelen lonen, voor het eerst minder verkeersdoden op onze wegen

Foto: Tom Palmaers

Er zijn voor het eerst in jaren minder verkeersdoden gevallen in ons land. Dat blijkt uit cijfers van VIAS Institute, de opvolger van het BIVV. In Vlaanderen vielen 113 verkeersdoden tegenover 141 in dezelfde periode vorig jaar. Enkel de provincie Antwerpen doet het slechter. Daar vielen 34 doden tegenover 29 in 2016.

Provinciegouverneur Cathy Berx, die verkeersveiligheid hoog in het vaandel draagt, reageerde emotioneel op het feit dat er in haar provincie, ondanks alle inspanningen, meer dodelijke slachtoffers zijn gevallen in de eerste zes maanden van dit jaar. “Het is om radeloos en moedeloos van te worden”, klonk het.

Dat belooft voor de BOB-campagne tijdens de feestdagen in Antwerpen. Daar wordt elk jaar al bijzonder streng gecontroleerd maar de kans is groot dat er dit jaar nog een tandje zal bijgestoken worden.

Scoort Antwerpen slecht, dan was er wel goed nieuws voor de andere Vlaamse provincies. Overal daalde het aantal verkeersdoden in de eerste helft van dit jaar. In Limburg vielen 14 doden in het eerste semester van 2017 of zes minder dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen 24 of elf minder. Ook in Vlaams-Brabant (min 9) en West-Vlaanderen (27 tegenover 34 vorig jaar) was het verkeer minder dodelijk.

Onpopulaire maatregelen lonen

“De nieuwe cijfers zijn voor mij een aanmoediging om verder te gaan op de ingeslagen weg”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Ik krijg vaak kritiek als ik met een onpopulaire maatregel kom, zoals de vele extra trajectcontroles of de hervorming en verstrenging van de rijopleiding. Maar de barometer geeft 28 verkeersdoden minder aan in Vlaanderen. En dat is toch wat telt.”

Meerdere factoren

“Eén reden is er natuurlijk niet voor dit dalend aantal verkeersdoden. Dit is het gevolg van verschillende factoren”, zegt Stef Willems van Vias Institute.

“Autoconstructeurs investeren veel om auto’s veiliger te maken. De verkeersinfrastructuur is op veel plaatsen ook beter geworden. Daarnaast zijn er natuurlijk de strengere alcohol- en snelheidscontroles en de bewustwordingscampagnes die voor een mentaliteitswijziging zorgen. Toch moeten we voorzichtig blijven om conclusies te trekken. Daarvoor moeten we de cijfers op lange termijn bekijken”, zegt Willems.

Motorfietsen

Opvallend in het rapport is het stijgend aantal dodelijke ongevallen met motorfietsen in Vlaanderen namelijk 22 in de eerste zes maanden van dit jaar tegenover 12 vorig jaar. Een van de redenen is dat er gewoon veel meer motorfietsen op de weg zijn.

“Met een stijging van 8,2% tot 22.841 nieuwe gemotoriseerde tweewielers (motoren en scooters) was 2016 één van de beste jaren voor de motor- en scootersector van de afgelopen tien jaar”, zegt automobiel- en tweewielerfederatie Febiac.

Onpopulaire maatregelen lonen, voor het eerst minder verkeersdoden op onze wegen

Fietsers

Voor de fietsers was het eerste semester van dit jaar iets veiliger. Toch wat dodelijke slachtoffers betreft. Er vielen ‘maar’ 18 doden tegenover 22 vorig jaar. Maar het aantal letselongevallen steeg wel van 3.669 tot 3.765.

“Een van de oorzaken daarvoor is dat mensen meer fietsen, ook om naar hun werk te rijden. En er is een steeds groeiend aantal elektrische fietsen op de weg. Vooral veel ouderen rijden er mee en leggen er langere afstanden mee af. Maar ze rijden ook sneller, zodat het risico op ongevallen groter wordt”, zegt Stef Willems van VIAS Institute.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees